onsdag 28 november 2018

Smells delicious - ett sällskapsspel


Läser just nu om julmusik, hur de anställda inom handelssektorn upplever den som påfrestande, minst sagt. Av 2000 butiksanställda upplevde tydligen en tredjedel att julmusiken är mer påfrestande än annan musik och att man bland annat fått migrän. Wow. Låter lite som ett lyxproblem i mina öron. Men det är klart, allt som överdrivs kan ju upplevas som obehagligt. Det gäller att börja julen i lagom tid och hålla lagom takt, så man inte tröttnar innan den faktiskt är här.

På julen samlas många och spelar sällskapsspel. Det gamla, goda, analoga brädspelet lever och andas och frodas och nyskapas ur urtida och personliga traditioner. Monopol. Fia. Kina-schack. Rävspel. Diamanten. Loppspel. Plockepinn. You name it!

Nu till poängen, eller nej, det här är inget spel med poäng i. Haha, det låt konstigt. Ett spel helt utan poäng. Hihi. Det här är nog mer en sällskapslek. Något som jag kom på, när jag själv lekte. Älskar ju att lattja med mina kylskåpsmagnetiska ord. Lägga långa, konstiga, obegripliga meningar. Eller bara para samman ett par stycken, skapa ett par fraser eller så.

Igår kom jag på en kul grej, hoppas jag. Tror jag. Skapa dofter. Namn på parfymer. Det hela hände sig av en slump. Som alla riktigt bra saker här i livet. Jag bara la ihop två och två och tre ord och så lät det bra, eller konstigt. Men allt, nåja, lät på något sätt som namnet på parfymer. Hör bara:

  • LIGHT CRUSH. För ljusälskaren.
  • YET SUMMER. Fortfarande för ljusälskaren.
  • LUSCIOUS MIST. Bara så fint. Finns kanske redan en riktig parfym som heter så?
  • WORSHIP YOU. För den nyförälskade. (Och de som aldrig slutar se storheten i den de valt att spendera sina dagar - och nätter! - med).
  • SEA SKIN. För den som vill ha havets sälta året om.
  • ROSE ROAD. Rosor behöver väl aldrig någon förklaring, motivering eller bruksanvisning?
  • BEHIND THE TIME. Min personliga favoritdoft. Såklart. Smells vintage!
  • ALWAYS GODDESS. För den som behöver påminnas om att det finns mer än vardag i vardagen.
  • FALL FOREST. För höstälskaren.
  • OUR WINTER. För vinterälskaren.
  • LAZY SKY. En doft som borde tilltala alla.
  • PUPPY LOVE. En doft som borde tilltala någon.
  • REPULSIVE FEET. En doft som inte borde tilltala någon.
  • UGLY DIAMOND. En doft som inte finns.
  • BUTT NEVER SAY NOT. Med två t:n i but ja. För oss språkpoliser.
  • SHADOW SMELL. För skymningsvarelser och andra mystiska djur.
  • RED MOMENTS. Till Tomtemor.

:)
/helena

ps Nå, vad tycker ni? Borde kunna funka va? Bara att ta fram de gamla kylskåpsmagnetiska orden och börja laborera. Böja och bända på ordalydelserna. Kolla om orden alls vill lyda och underordna sig parfymens korta men intensiva livslängd på handleden, eller i fingrarna och i ögonen i det här fallet då. Den här gången blev det på engelska, men det går förstås lika bra med de svenska ordmagneterna. Ska testa dem nästa gång. Kommer säkert att kunna bli ändå knasigare kombinationer.

Sedan kanske nästa del i spelet - leken - kan gå ut på att designa själva flaskan, som ska passa till just den och den frasen? Jag har i alla fall börjat med en propp. En snygg glaspropp. För inspiration. Och dekoration. Bästa vintage-julkulan? Smells delicious!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar