söndag 24 oktober 2010

En helt vanlig söndag!?





Man kastas mellan högt och lågt, ett ungefärligt citat ifrån min mammas gamla favorit, Gösta Linderholm, får representera hur en vanlig söndag kan se ut. Man=jag i det här fallet funderar som vanligt på vad vi ska ha till middag, äta vill man, men laga vill/orkar man oftast inte göra,  åtminstone inget kulinariskt åtråvärt. Jag betraktar mig väl inte direkt som en finsmakande gourmand, i alla fall inte till vardags.  Såg allas vår "jättegoda" Tina, hos tv-Skavlan, härom fredagen. Hon hade inte mycket gott tillövers att säja om räddaren-i-nöden-maten- falukorv. Själv tycker jag nog att både falukorv i ugn(särskilt om man gör ett bra hemmagjort mos till) och korv Stroganoff kan vara, om inte "jättegott" så i alla fall mer än okej.


Läste att en av mina "stambloggare" funderade på att åka på en liten tur till Malmö/Köpenhamn, med familjen, på det snart stundande novemberlovet. Det fick mig att fundera runt den nuvarande situationen nere i Malmö! Tänk att man ska behöva känna sig orolig för att bli skjuten, bara för att man går utanför dörren!?! Om det dessutom skulle vara p.g.a att någon har ett s k  "icke-svenskt" utseende, så känns det ändå mer ofattbart, orättvist och meningslöst. Obehagligt nära känns våldet i samhället ofta numera, förra årets påsk, vaknade vi en morgon med polisens avspärrningsband precis utanför sovrumsfönstret!! En ung kille hade blivit skjuten i benet, på lekplatsen!!!, i parken, alldeles utanför vårt bostadshus. Det visade sig vara ett s k "gängbråk", som det så ofta är. Skrämmande och otäckt, det känns som våldet krupit så nära vår vardag.

Vi får hoppas att det löser sig i Malmö snart(om inget positivt har hänt idag redan, har inte tittat på några nyheter nu på kvällen) och vi vanliga "dödliga" och fredliga, får väl, så gott vi kan, försöka utgöra den positiva motkraften till våld och diskriminering.

Slutet gott (allting gott), på söndagsmiddagsbekymren alltså. Den "lokala greken" fick bistå med en take-away lösning; gr. bondsallad, marinerade lammracks, klyftpotatis och vitlöksbröd. mmmm...

Önskar er allt gott och lugnt där ute!!
Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar