torsdag 3 mars 2011

Meryl Streep!


Det här med att laga mat har väl aldrig riktigt varit min grej. Först var jag ung och ointresserad sedan blev jag lite äldre och jobb-o-holic, det tillsammans med en hälsa som åker bergochdalbana har aldrig direkt banat någon bra väg in i köksregionernas mysterier. Det finns ett antal standardrätter som betas av med jämna, eller ojämna mellanrum, det beror på hur man ser det. Det händer fortfarande att jag plockar fram min gamla hemkunskapsbok ifrån högstadietiden! och slår upp sidan 247, ostgratinerad spätta. Spättan står visserligen inte med på Naturskyddsföreningens "Ät gärna-lista" just nu, men den står å andra sidan inte heller med på deras "Avstå helst-lista" Klicka gärna in dig och uppdatera dig angående vilka fiskar som du kan äta med gott samvete, HÄR! I vardagen blir det ofta halvfabrikat, ofta tråkigt och smaklöst, men det finns guldkorn även bland frysdiskarnas Dafgårdar, Felixar & Findusar, även om de är få och inte tåls att ätas alltför ofta. Jag önskar att jag hade mer ork att lära mig mer om matlagning!

Att titta på andra som lagar mat kan däremot vara lustfyllt, tycker jag. Ett och annat tips på något snitsigt köks-move snappas alltid upp. Ibland inspireras man kanske t o m till att våga pröva något nytt. Mest tycker jag om att titta på matlagningsprogram där den som lagar verkligen verkar njuta, inte bara av maten, utan också av själva tillagandet! Nigella är definitivt en av dem och Jamie Oliver. Jag har, tyvärr, lyckats missa varenda avsnitt hittills av hans smarta "laga middag på 30 minuter serie", som går på 4:an plus. Den skulle jag verkligen behöva se! Snabbt & gott låter som ett recept i min smak.

Har ni hunnit se matfilmen Julie & Julia än? Om inte, gör det! En småputtrig eller småputtrande film, skulle man kanske kunna kalla denna matlagningsorgie. En glad liten bagatell, en riktig feelgood-filmpärla. Meryl Streep är lång?! och mycket sevärd som den matglada legenden Julia Child (klicka gärna på namnet och se henne laga till omelett!), i en historia som egentligen är två berättelser om två kvinnor i två helt olika tider och som tillsammans blir en härlig blandning. Amy Adams spelar Julie Powell, en ung kvinna som bestämmer sig för att prova att tillaga många recept på kort tid OCH dessutom hinna blogga om det. Filmen är inte direkt ny, men det var först för någon månad sedan som vi hann se den, här hemma. Om du blir sugen på att veta mer om filmen;  Recension av filmen hittar du här.


För att få in lite mer svensk husmanskost i dagens inlägg tänkte jag och Husmodern (hon har gästbloggat :) härinne tidigare) bjuda er på ett recept med citron i. Vaddå då tänker ni, det växer ju inte direkt citroner på våra snöiga bakgårdar... Nä, jag tänkte på vår egen Tina, hon som nästan alltid kan hitta ett bra sätt att använda citroner på. Så håll tillgodo här kommer ett "antiförkylningsrecept", en fluffig efterrätt anno år 1923, citronsufflé för 6 personer.

Citronsufflé

  • 1 citron
  • 4 msk socker
  • 1 kkp vatten
  • 5 äggulor, 3 äggvitor
 Till formen: 1/2 msk smör

Citronen tvättas och torkas. Allt det gula på skalet rives av och saften pressas över det. Alla ingredienser utom äggvitorna blandas väl i en kastrull och vispas över elden utan att få komma i kokning tills blandningen tjocknar och pöser. Krämen får kallna och därefter iblandas varsamt de till hårt skum slagna vitorna. Hälles i smord eldfast form och gräddas i vattenbad i medelvarm ugn omkr. 30-35 min.
Serveras genast den kommer ur ugnen.


Så hörs vi snart. Mätta & belåtna.
:)
/helena



ps. glöm inte att se filmen Julie & Julia, om ni har missat den. Det var bara det jag ville säga med dagens inlägg... egentligen. Och glöm inte att hålla elden brinnande...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar