onsdag 23 februari 2011

ett eget rum


"Utgångspunkten är att stil inte handlar om pengar. Boken är ett slags manifest kring vår tes att man måste våga leva först innan man får en egen stil. Det är livet som skapar stilen, helt enkelt."

Citatet är hämtat ur det senaste numret av Residence (nr2, 2011) och hon som sa det heter Cilla Ramnek, konstnär & formgivare och en av författarna/upphovskvinnorna till inredningsboken Nesting, boken som hon har gjort tillsammans med fotografen Pia Ulin. (med grafisk form av Marja Pennanen) En bok som många, inredningsintresserade, har hört talas om vid det här laget.

Jag gillar verkligen det citatet, innebörden tilltalar mig. ..."Det är livet som skapar stilen"..., ett statement som tål att upprepas! Min absoluta favoritinredningsbok heter; Ett eget rum och är skriven av redan nämnda duo tillsammans med Nanna Mörner. Underrubriken; Åtta personliga miljöer inspirerar, tycker jag säger det mesta om innehållet. Med betoning på det personliga! Det är så skönt att ibland få kika in i ett ostylat hem och känna att: Här bor det faktiskt någon som lever och gör någonting = stökar till! I den allra positivaste av bemärkelser. Det är väl just det som jag upplever som det mest intressanta i ett hem Vem? och Vad? Alltså vilka som bor i huset och vad de som bor där ska/vill GÖRA där, i hemmet. "Det ÄR livet som skapar stilen"...

Shabby chic, patinerat, wabi-sabi etc., kalla det vad ni vill, men det är något med det naturligt slitna, det icke-perfekta som tilltalar. Det som händer i vardagen, när man verkligen lever tillsammans, också med sina möbler och saker, är intressant, tycker jag. När hemmet tillåts att åldras tillsammans med dig. När förändring  inte bara handlar om att allt ständigt ska renoveras. När förnyelse kan ha en djupare innebörd än att alltid hoppa på den senaste trenden. Det är nog därför som jag tycker så mycket om Ett eget rum.

Eftersom boken kom ut för ungefär 10 år sedan, m a o är gammal enl dagens bokindustris mått mätt, så får man se sig om på andrahandsmarknaden. Om du också vill ha Ett eget rum, så hittade jag två ex. på Bokbörsen, en i nyskick, klick! och en nästan i nyskick, klick!. 


Så hörs vi snart.
:)
/helena



ps. MEN ibland blir man så sugen på något nytt... den härliga doften av trycksvärta som slår emot en när man öppnar en alldeles ny bok... mmm. Nesting finns, bl.a,  att köpa HÄR, klick!, på Papercut
Jag fyller snart år...blink, blink...

pps. På papercutshop.se kan du också köpa dig ett nummer av magasinet Apartamento. "We will not show tidy interiors because they do not exist outside your mothers imagination" säger Marco Velerdi, en av grundarna till nämnda Apartamento.

2 kommentarer:

  1. Cilla Ramnek har även skrivit en bok om att sy väskor...heter just Väskor. Hittade den på loppis i januari. Hon gör också snygga tyger för Ikea.

    SvaraRadera
  2. Gila: Kul att du kikar in! Ja, hon är väl en väldigt kreativ person, konstnär/formgivare, Cilla R, om jag har förstått det hela rätt. Har sett en del av hennes pärlplatte-konst, tyvärr bara på bild, inte live. Det är originellt och häftigt tycker jag! Pärlplattekonst, alltså. :)
    /helena

    SvaraRadera