fredag 4 februari 2011

En japansk rulle


"Oscarsbelönade Avsked har kallats en japansk Six feet under, med rätta." "Japanska Avsked, belönad med Oscar för bästa utländska film 2009, handlar om döden. Inte den blodiga, spekulativa död vi brukar möta på bio, utan den alldeles vanliga, normala döden, som vi helst inte talar om."
Detta är två olika citat ur beskrivningar/recensioner av den japanska filmen "Avsked", vill ni läsa mer har ni länkarna här till: SvD och Stockholms filmfestival.

Idag är det typiskt filmfestivalväder! Jag vet inte hur många gånger vi har varit i Göteborg, på just filmfestival, med snö och kyla vinande runt knuten på biografen Draken, eller någon av de andra lokalerna, som mer eller mindre permanent fungerar som biosalonger. Förr i tiden, när jag och mannen var yngre och vackrare :), brukade vi ofta ta en helhelg med övernattning och allt, fylld av filmupplevelser. När vi var som "värst", kunde det säkert bli ett femtontal!! filmer under en lång weekend, alltså från fredag kväll till söndag kväll. Eftersom festivaltiden alltid infaller under jobbigaste vintertiden OCH Göteborg dessutom är en typiskt blåsig kuststad, blir det en hel del kurande och hukande mellan filmdukarna. Festivalfilm innebär en del tvära kast, förstås mellan genrer, kulturer, språk osv. MEN också  kontrasterna mellan att sitta djupt ihopkurad, varm, nersjunken i biofåtöljen, där med mysmörkret runt omkring, för att sedan "kastas" ut i blåst och kyla och ofta starkt dagsljus, eftersom biografmaskinisterna jobbar i konstant skift, dygnet runt, så länge festivalen pågår.

När nu giff 2011 går in på upploppet, själva slutspurten, denna helgen så tyckte jag att det kunde vara på sin plats med ett tips. Avsked är som ni säkert har förstått ingen helt ny film, den visades på festival i Sverige redan 2009, men det var först för ett par veckor sedan som vi hade möjlighet att se den, här hemma, på DVD.

Annars skulle jag vilja påstå att det framförallt är vid festivaler som man har möjlighet att upptäcka den stora skatten av filmer som rör sig utanför den anglosaxiska sfären, utanför Hollywoodland och för den delen även utanför de europeiska filmgiganterna (S.Brittanien, Frankrike, Tyskland, m fl). Alltså upplevelser utöver det man matas med till vardags. Asiatisk film kan vara fantastisk! Och sydamerikansk! Och Afrikansk! etc.

Skulle jag vara tvungen att välja, så skulle jag nog ändå säga, att just asiatiska filmer är de som har överraskat mig mest positivt genom åren. Så om ni inte har sett Avsked tidigare, så gör det! Visst, det kan verka tungt att rekommendera en film som har döden i fokus, men jag lovar, det är den inte! Allvarlig ja, men angelägen. Komiken finns där också, precis som i verkliga livet har skrattet en tendens att leta sig in lite här och var, ibland på de mest bisarra ställen, behovet av att lätta på trycket blir kanske desto större när man rör sig i de allvarligare sammanhangen. Så hyr Avsked, eller se den när den dyker upp på en kanal nära dig, jag vet att den t ex. har sänts på canal+ nyligen. Jag måste bara nämna Masahiro Motoki, som spelar huvudrollen, jag säger bara; Vilken skådis! Spelar med små nyanser. Lite japansk hunkvarning, faktiskt. :)



Två små udda fat ur den söta asiatiska, jag tror den är japansk, kaffeservisen har jag. Egentligen är de kanske lite för fina för att användas... som blomfat.

Så hörs vi snart.
/helena


ps Dagens kryptiska, om man inte har sett filmen än vill säga; Tänk att en sten kan säga så mycket!

5 kommentarer:

  1. Vilken bra inslag och vad mycket jag lärde mig!! Skulle kanske hyra "Avsked", den hade jag inte ens hört talas om . Ha det gott! Cinna

    SvaraRadera
  2. Julia: "Right back at You"!, kära bloggkollega
    /helena

    Cinna: Vad bra om jag har kunnat göra en liten insättning på din kunskapsbank :).Hoppas att du får tid att hyra "rullen"!
    /helena

    SvaraRadera
  3. Ja, österländska filmer är underskattade!

    SvaraRadera
  4. Anonym: En del filmer från "the far east" är ju väldigt annorlunda, kulturellt, mot det "mainstreamade", men det är väl ofta just det lite mystiska, mytiska som gör dem så intressanta. "Avsked" är inte så svårbegriplig kulturellt, jag kände mer släktskap och igenkänning här, än hos många Hollywood-produkter. :)

    /helena

    SvaraRadera