tisdag 8 februari 2011

Röda stugor tåga vi förbi...


I många år hade jag ett butiksjobb där jag var huvudansvarig för skyltningen, så det här med att pyssla, småpiffa, arrangera till ett par stilleben, mixa och matcha, styla till lite läckra kameravinklar etc. Det är verkligen något jag gillar! OCH som jag tror att jag t o m ibland kan vara lite småproffsig på, Ja, Jante är ledig idag...
Det här med att TILLVERKA någonting själv är en helt annan femma... Stolen här ovan har jag t ex inte tillverkat, inte heller dynan, men jag har fixat och förvandlat lite grann. Fort ska det gärna gå, lite Farbror Frej-varning, så där. Mörkt brunt, blev ganska lätt, ljust grått med hjälp av en strykning och den gamla fäckiga dynan fick ett varmrött blommigt kuddvar ifrån Indiska trätt över sig. Voila, klart! En helt ny stol! Nästan...


I sovrummet finns också ett par röda kuddar, kanske lite för röda... Visserligen är rött färgen med stort R, året runt, just i sovrummet, men under det varma halvåret kan det behövas lite sommarmarkörer. Varför inte ett par röda stugor? Nej, jag har inte broderat de björkomsusade stugbonaderna, de är ett par mycket prisvärda auktionsinköp. Planen är att de helröda kuddarna ska få lite faluröd touch på ena sidan. Ja, jag ska sy lite grann...vi får se när det blir av...förhoppningsvis innan sommaren är över...


Ära vare gud i höjden, denna har jag gjort i... Ja, ni vet fortsättningen på den gamla slitna meningen. Lite sliten är nog min lilla hjärte-pall också, men ändå still-going-strong på något sätt. Här har vi i alla fall, till slut, något som jag har tillverkat helt själv! Nåja, det är nog bäst att jag skickar en liten tacksamhetstanke till min gamla träslöjdslärare. Carl-Axel, tror jag att han hette. Så om du läser det här, käre Carl-Axel *ler*, så vill jag passa på att tacka för hjälpen med mitt livs, hittills, bästa DIY-projekt! Eller GDS som vi sa på den tiden.


Så hörs vi snart, med ett helt annat, hemmatillverkat, inlägg!
/helena


ps Om ni blev lätt svimfärdiga :) av alla bilder, ifrån "Röda Rummet", så scrolla gärna ner till gårdagens lite mer våriga pasteller. Många sköna homemade-tips hittar ni hos FABRIKEN!

4 kommentarer:

  1. Skönt att JANTE inte är här idag, han ska vi knuffa undan för evigt. En massa härligt rött, min favoritfärg. SKa bli spännande att se kuddprojektet.
    Ängeln med kaviarvingar finns troligtvis kvar (har den i en butik-kan kolla på torsdag) Annars kan jag göra en liknande. Kostar 90:- + frakt 12:- totalt 102:-
    Maila mig om du undrar mera mia@jagblommar.se
    De finns även att se här i min webshop:
    http://www.jagblommar.se/produkter/luffarslojd-aterbruksslojd/

    SvaraRadera
  2. Vad fina bilder du tar, superinspiration!
    Och fina tyger och saker!
    Ha det fint!
    Sofia

    SvaraRadera
  3. Perfekt när man kan göra snabba förändringar, genom nya kuddöverdrag och småpiffa.


    Må så gott.//Lissen

    SvaraRadera
  4. Maria: Tack, för "ängelinfo", jag hör av mig. Tycker också att det ska bli spännande med kuddprojektet, att se om det blir av alltså...
    :)

    Sofia: Tack!! Jag blir jätteglad! Kul att du tittar in, välkommen!

    Lissen: Småpiffa, var ordet!! :)

    /helena

    SvaraRadera