torsdag 24 februari 2011

Jag + pressglas = sant


Pressglasets historia tar sin början i USA, Boston på 1820-talet (enl obekräftade uppgifter på webben). Till europa kom det pressade glaset 1834, det var på en industriutställning i Paris som det presenterades, för första gången.  Dit, till Paris var en J.Åkerman utskickad från Reijmyre glasbruk, för att snappa upp nya idéer att ta med hem till Sverige. Två år senare levererades den första glaspressen till Reijmyre, som därmed blev det första bruket här hemma som pressade glas. I många år var de ledande inom just pressglas. (i Sverige, alltså)  Gå gärna in och läs mer om Reijmyres historia.

Mitt fina påfågelsfat är köpt på MYRORNA och kostade "ingenting" och anses inte heller ha något värde..., men jag tycker mycket om det! Påfågelsmönstret är så fint inpressat i glaset, dessutom passar det så bra att lägga ett par frukter där på. Det är märkt med en grå/vit Orrefors etikett. Vad de olika färgerna på etiketterna betyder hittade jag en sida om här, för den som är nyfiken. Det är en djungel att reda ut vad som är vad. Helkristall, sodaglas, första eller andra sortering? Om man nu tycker att det spelar så stor roll...

I dalarna, närmare bestämt i Folkärna finns en bygdegård (gammelgården) och där finns ett pressglasmuseum! Där har jag varit, det ligger bara ett par stenkast ifrån där mannen är uppväxt. Massor med objekt har de, 1500 olika ungefär, en del riktigt gamla föremål! Åk gärna dit om ni är i närheten av Avesta någongång. Om ni klickar in er på pressglasmuseum-länken ovan, så ser ni att de nog skulle behöva lite hjälp med att sänka medelåldern på besökarna ... en aning. :)


Vi Hörs!
/helena


ps Gunnar Lersjö har skrivit ett flertal böcker om glas; bl a just en bok om pressglas: Pressat glas, 2010 Ica Bokförlag. Den önskar jag mig... också... (se gårdagens ps)

pps

Är det någon som vet vad det är för något på bilden? Ja, att det är gjort i materialet för dagen ser nog alla, men vad är det? Vem har designat? Jo, de är signerade i botten. Behöver ni en ledtråd? Kanske är det så att han! är gift med hon som designat glasen i min utlottning... :)

3 kommentarer:

  1. Kul info om pressglaset! :)
    Det finns så mycket fin glas. Och svaret på frågon om vem som gjort dina pjäser är ju Bertil Vallien ... eftersom han är gift med Ulrica :)

    Ha en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag gissar att de där påfågelsfaten kommer att bli dyra sedan, om de inte har så högt värde nu...
    glaspjäserna nederst måste ju vara av Bertil V, men vad det är det ser jag inte - har de en kupa överst så kanske vaser eller ljusstakar.

    SvaraRadera
  3. Sofia: Vad bra att du gillade pressglasinfon! Såklart är det Bertil Vallien... och fru Ulrica. Välkommen in till mig! Förresten; Du vill inte vara med i utlottningen av Mine-glasen? Det går fortfarande bra att klicka in sig på bilden, högst upp till höger.

    Maria: Man kan ju alltid hålla tummarna för värdestegring... även om många saker som ligger mig varmt om hjärtat ofta har ett högre värde... omätbart i pengar. :)
    Jag frågar dig också; Vill inte du vara med i Mine-glasutlottningen? Bara att klicka in dig på bilden, högst upp till höger i marginalen.

    Det verkar kanske som att jag vill tvinga någon att vara med i min utlottning... :) så är det såklart inte, jag vill bara inte att någon som VILL vara med, ska missa chansen!

    /helena

    SvaraRadera