tisdag 11 januari 2011

Fabel


I dag rör vi oss i djurens värld. I fablernas värld. En frustande, skriande, ylande, bräkande, kväkande värld. En värld vi förmodligen aldrig till fullo kommer att förstå oss på. Vi människor tycker att vi är så bra på att KOMMUNICERA... men som det står på visdomsordet på min mans portfölj; "ju fler människor jag lär känna, desto mer tycker jag om min katt! Kan ligga någonting i det där Vi som har fått förmånen att leva nära djur, vet av erfarenhet att våra kära små vänner ofta är mycket bra på att uttrycka vad de vill... utan BS dessutom! De kommer till poängen, det viktiga i livet (läs: äta, sova, kela, göra sina behov:), utan en massa "krusiduller".

Va? Pratar du om mig, Matte? Bra att du låter så positiv och inte nämner någonting om de fåtal gånger, nästan aldrig, när jag tänker efter... som jag stökar till det... Nä, så klart lilla kissen att jag (matte) inte talar högt om; sand från lådan-överallt, matrester runt hela matplatsen, jamandet mitt i natten, tiggandet vid köksbordet (särskilt när det serveras kyckling), kattpäls som letar sig in överallt (t o m i kökslådor?!) och jag talar absolut inte om alla missöden som hänt på min (& din) favoritmatta-Tigern! :)
För oftast ligger jag ju så här,på en av mina favoritplatser och ser hur gullig ut som helst! Eller hur, Matte?
I dag visar jag er ett par hovdjur, men jag kunde visat nästan vilket djur som helst, de har en självklar plats i inredningen. Både högt & lågt. Både fågel & fisk . Ni som har kikat runt hos mig tidigare vet att många inlägg har animaliskt innehåll :). Det har inte så mycket med den nuvarande "trendigheten" att göra, jag har alltid gillat små figurer/filurer, som piff på tillvaron. Långt innan inredningsmagasinen siade om att det var inne. Det skulle ta alldeles för lång tid om jag skulle länka till alla djuriska inlägg jag hunnit göra, under mina snart tre månader i bloggosfären :) En länk får ni, bilder på ovannämnda tigermatta, dessutom mitt första bidrag till FABRIKEN;
Klicka här för kuddar+tiger! Resten får ni gärna surfa runt bland, på egen hand!

Hade tänkt att fota/skanna in en krönika av Lars Berge från SvD här... men verkligheten kom emellan...för ett par dagar sedan (känsliga läsare varnas:) spydde katten på just det urklippet?! Precis så spontant är det att dela vardagen med en fyrfota vän. Jag länkar istället. Gå gärna in och läs om hunden Zorro, klick! 

Snart bökar/lufsar/travar, fler djur in i ett inlägg nära dig :)
Så hörs vi senare.
/helena

ps om ni har fem minuter över; gå gärna in Här! och träffa mina gamla favoriter Pentti Varg & co. Långt innan datoranimationerna nådde TV-rutan.

3 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! Du är verkligen kreativ i ditt bloggande:) Och den lille katten är ju för gullig och verkar så beskedlig där den ligger på sovplatsen....kan väl aldrig tro att den ställer till det för dig.
    Ha en bra kväll!
    Cinna

    SvaraRadera
  2. Karoleen: Kul att du tycker om dem!

    Cinna: Tack!! Jaadå, hon är from som ett lamm... oftast :)

    /helena

    SvaraRadera