tisdag 22 april 2014

Spring in the legs!


Orden vill inte riktigt flyta fram på ett lätt sätt just nu, så det får bli något kortfattat. Kanske lite stolpigt. Tråkigt, men vi kan kanske ta det i någon slags stödordsform? Då får jag åtminstone med det viktigaste. Förhoppningsvis. I alla fall, here we go:

  • Världsbokdagen! Firandet av boken! Vikten och värdet av tillgången till information. Och den viktiga upphovsrätten! VÄRLDSBOKDAGEN!
  • Den sönderälskade, sönderlästa Bullerbyboken som jag - så stor och vuxen jag är!? - bara var tvungen att rädda från sin (näst) sista anhalt - välgörenhetsaffären.
  • Bara älskar all klibbig tejp där mellan sidorna!
  • Jag älskar också det faktum att någon har försökt lära sig engelska (eller svenska?) med hjälp av Astrids kära, kära, ord.
  • Hedgehog och it's prickly! Bl.a.
  • Tänk att det var där allt började, att läslusten började just precis där - i sagans mer eller mindre förtrollade värld. För nästan alla oss som lever i den materiellt privilegierade delen av världen - med bibliotek och sådan lyx! - började det där. (Även om jag läste en massa Kalle Anka-tidningar också...)
  • Sedan fick jag ett mail från Unicef. Och då kände jag, mer än vanligt, hur allt på något sätt ändå hänger ihop:
  • Lusten att lära med lusten att läsa. Och för att lära sig läsa är det bra om man får gå i skolan. Och för att kunna gå i skolan måste man få må hyfsat bra. Helst vara frisk. Och ha mat i magen. Näring till kroppen - och knoppen! - en livsnödvändighet för att alls kunna förstå vad det är man läser. Oavsett vad det är man läser.
Vi kan väl ta de allra viktigaste orden en gång till:
  • Tejp!
  • Sönderlästa!
  • Världsbokdagen!
  • Unicef!
  • Astrid!
  • Läslusten!
  • Näring till knoppen!
:)
/helena

ps Här på Ilon Wiklands sida kan ni hitta en massa kul! Till exempel berättar hon lite här om var hon fick inspirationen till hur rövarna i Ronja Rövardotter skulle se ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar