måndag 5 september 2011

En nära vän!


Verksamhet
Katten är ett intressant djur.
Varje verksamhet som försiggår
önskar den betrakta och förstå.
Mången vanlig arbetsprocedur
vilken tillhör hushållets bestyr
följer katten noga ur sin vrå.
När man lagar mat och när man syr,
stryker tvätt och spik i väggen slår
ser den på och verkar mycket nöjd.
"Utmärkt" säger blicken. "Knoga på."
För att göra något mer än så
synes katten inte vara böjd.
Ett moraliskt stöd är vad man får,
på sin höjd.

/Kajenn. Aka: Caj Lundgren
ur:Någonstans väntar en katt
en antologi om katter
sammanställd av Solveig Nellinge
En bok för alla AB 1999



För ett par veckor sedan fyllde en av mina allra bästa vänner 16 människoår! En dag ska jag skriva ner något fint och berätta om alla gemensamma år och händelser och allt gosandet! Men idag får Kajenn hjälpa oss med orden. Med den äran! Ja, och ha den äran i efterskott, du lilla lurviga kompis!


vi hörs
:)
/helena



ps Okej då, vi tar en till, en till liten strof av samme Kajenn (ur samma bok, se ovan)
Spörsmål
Ofta ligger katten där och tänker.
Tänker den på något som den minns?
Inget tydligt svar i ögat blänker.
Är det bilden av sig själv som finns
under ögats djup där ljuset dränker
sig i dunkel bak dess gröna lins?
Eller är det så att den försänker
sig i någon obekant provins
som en mycket hemlig kunskap skänker?
Ingen säker visshet nånsin vinns
om ens katten vet vad katten tänker.

2 kommentarer:

  1. Då är våra lurviga lika gamla. Min Edgar är född den 8 juli 1995.

    Och så fint han ligger din vän och vilar eller han kanske sov tills du kom med kameran ;-)

    Kram på dig!!

    SvaraRadera
  2. LiseLotte: Aha, vad kul! Edgar vilket ovanligt kattnamn, ovanligt sött! Tänk om vi hade bott i samma "revir" då hade kanske våra lurviga tu umgåtts :) med varann. Jag tänker på den tiden när vi alla var unga... ;) Då din hane var en riktig karl och min lilla hona hade en äggstock eller två kvar...

    Ja, jag vet att jag låter som en riktig tant nu, men jag kan inte låta bli att reflektera över att jag bara var 25 år när jag och, den idag lite åldersmärkta, missen träffades. Tiden flyr... suck... ;)

    En nostalgisk cyberkram blåser just nu åt ditt håll!!
    /helena

    SvaraRadera