lördag 4 juli 2015

Let it SNOW!


Lite suddigt, lite snett. MYCKET snett. Har man fokus på annat så har man. Mannen studerar en mycket speciell skapelse. Jag studerar en annan mycket speciell skapelse - mannen! Och så är jag ju så himla glad över den lilla vita "klumpen", den vid mannens fötter. Jojo. Så kan det gå då. Lite snett är inte lätt. Men okej.


En färgglad skidblomma, kallade tidningen den. Det känns passande. Fast den heter något annat...


" 2015-07-01
Let it SNOW!
Så kallas denna skulptur av alpinskidor från Salomon i Borås. De är avsågade av utgående modeller. Ett bevis på att så mycket går att återanvända!
Själva trädet har stått på Hasselbacken i 40 år - och får på detta sätt nu leva vidare.
Park & Natur, som har anlagt hela Östermalmsparken har förverkligat skulpturen, med mycket god hjälp från Viskastrandsgymnasiet, som har sågat och monterat skidorna.
Idégivare till skulpturen är Peter Åkerlund, granne till parken. "


Den vita "klumpen" ingår inte i konstverket, det ser bara så ut. Den matchade de vackra invigningsbanden så bra, tyckte jag. Vi kom direkt ifrån välgörenhetsloppisen när vi gjorde avstickaren till den lilla parken, på vägen hem.

Och "klumpen" är ingen klump, som ni ser. Det är en rund vas. En typisk sådan sak som jag har gått och sneglat på länge, många gånger. Verkar som att jag är den enda som har gjort det. Den enda som har insett dess blomstrande, smått bedagade skönhet. Den har stått kvar i loppishyllan länge nu. Länge nog, tänkte jag. Innan, då, de andra gångerna, har jag tänkt att den var lite för dyr. Bara för att den inte är av någon särskild sort, bara en vanlig "Import". Ni vet, en sådan där vanlig porslinssak från Tyskland eller Tjeckoslovakien. Eller Polen kanske? Sedan har någon målat dit blommor på den. En amatör? En ganska duktig sådan. Men färgen är konstig, ingen vanlig porslinsfärg, den är tjockare, lämnar mer reliefkänsla efter sig. Om ni förstår hur jag menar. Den verkar ömtålig - färgen. Blommorna är avskavda, här och var. Liksom lite vissna. Men det gör inget. Inget kan väl vara vackrare än en skönhet som så uppenbart visar att den har levt ett liv? Ett långt liv? Säkert ett halvlångt i alla fall.


Visst ser den fin ut, mitt i all grönska - skidblomman? Jag tänker på den som en totempåle. Eller kanske som en färgglad minikarusell. Hursom: Let it SNOW! vetja.

:)
/helena

ps Solregn; ett vackert ord på en vacker företeelse. Men Solsnö, finns det? Det borde det göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar