måndag 20 juli 2015

Nalla, Nittsjö & ett suddgummi-simsalabim!


Här sitter Nalla (vad skulle annars en kvinnlig nalle heta!?) och vaktar keramikfatet från Nittsjö. Stort är det, ca en skollinjal i diameter, alltså ca 30 centimeter.


Hade gått och spanat på det ett tag, inne hos en av stadens välgörenhetsbutiker. Sneglat och slängt mina lystna vintage-blickar efter det. Men jag kom till slut fram till att "diametern" på prislappen var alldeles för stor - 125 kronor. Sedan gick jag in på Erikshjälpen en dag - och vad låg där - under en stapel med mindre fat i samma stil? Om inte... Jomenvisst, ett exakt likadant fat. Samma gedigna, cremevita fat, för en betydligt nättare summa - 15 kronor!

Nalla verkar nöjd. Jag är supernöjd.

:)
/helena

ps Kanske var priset satt så lågt på grund av att fatet hade några, fula, mörka märken i den ljusa ytan? Kanske var prissättaren på extra generöst humör den dagen? Hursom, de mörka märkena oroade mig inte särskilt mycket. Kände på mig att de skulle vara ganska enkla att få bort, åtminstone det mesta av dem. Och mycket riktigt - efter en stunds gnuggande med ett suddgummi försvann det mesta av missfärgningen. Har man tur så kan det räcka med att använda ett suddgummi till den typen av ytliga märken. Sådana märken som sannolikt har uppkommit när något annat/några andra föremål - i det här fallet de åtta mindre faten som jag lät stå kvar - har stått ovanpå ett tag och "gnidit" sin tyngd mot grejen ifråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar