onsdag 2 september 2015

Läser baklänges och ser fram emot


Utanför gör en hund det en hund ofta gör.
Två går under paraply, de har varsitt. Vill inte bli blöta om nosen förstås.
Jag längtar av någon diffus anledning efter konkretare tider, fast jag egentligen är allergisk mot all överdriven konkretion som omger oss.
Läser ytterligare några av Maxim Grigorievs noveller och slås av hur allting verkar fladdra i dem. Tiden och gardinerna. Livet och meningen och vädret.
Känns som att det går nästan lika bra att läsa dem baklänges. Särskilt den om skoleleven och mannen som alltid dricker mjölk på sin balkong.


Plötsligt exploderar solen! Fast det fortfarande regnar.
Och jag ser fram emot att luften nu bara blir högre och högre att andas.
Tvära kast, gillar jag inte. Men vem tar hänsyn till det?
Kortfilmsklubben, gillar jag. Den hittar ni under K. Förstås. Bryr mig inte om att den har satts samman med högstadieelever, och en och annan gymnasieelev, i åtanke.
Sin respuesta. Det är spanska och betyder tydligen något i stil med "obesvarade" eller "obesvarad". Har sett den två gånger nu, kom inte riktigt ihåg slutet först, men nu gör jag det. Verkligen.
Kan ju inte mycket spanska alls, höjer därför ljudet för att försöka förstå lite mer. I framtiden.
Den här var också bra, liksom småsmart.
Gillar att man kan komprimera in så mycket innehåll i detta lilla - korta - format.

:)
/helena

ps Börjar faktiskt sakna mina ps, tycker de kommer något sporadiskt numera. Men, tänk om det betyder att jag inte är lika efterklok längre? Känns ju lite bra ändå, att tänka sig att jag börjar bli bättre på att tänka efter före. Eller så är det bara något tillfälligt, snabbt övergående, som ett virus ungefär. Och ja just det, höll ju på att glömma att länka till hela den långa listan hos UR Play: En massa klokskaper från A-Ö, varsågoda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar