söndag 6 november 2016

Där låg de i en låda, gula och böjda.


Först hittade jag bara knallröda julgransljus. Och, eftersom jag inte alltid har en ängels tålamod, tänkte jag; att det får väl bli röda då. Men nej, det såg inte alls bra ut.


Sedan kom jag på att jag kunde leta i lådan med konstiga ljus. Ljus som har lite annorlunda dimensioner, ljus som jag hittat i botten på någon auktionslåda, ljus som blivit över. Och där låg de - gula och långa. Väldigt långa. Tunna som julgransljus, men långa. Tror det står servettljus eller något liknande på förpackningen. Fast på danska; lys. Förmodligen är de ursprungligen ämnade att lysa upp vid varje bordskuvert, alltså vid varje framdukad tallrik.

- Nu har jag hittat vita, små ljus! ropade mannen med huvudet i ett annat skåp. Men då hade jag redan tänt de långa, gula. De blev så bra där, passar finfint tillsammans med mässingsänglarna. Och om man bara tittar från rätt håll, då, då ser man nästan inte alls hur sneda de är.

<3
/helena

ps Snart, snart ska soffan äntligen få sin riktiga "vinterpäls". Just nu ligger där bara en trött filt. För ett tag sedan tröttnade jag på överkastet som har legat i soffan under den kallare delen av året under ganska många säsonger nu, så då tvättade jag ett gult 70-talstäcke (det också - ett auktionsinköp) istället. Med hyfsat lyckat resultat, hoppas och tror jag. Vi får väl se när det väl kommer på plats. Och så lite sköna kuddar på det - så är saken snart biff igen! Eller snarare soffpotatis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar