tisdag 16 oktober 2018

Tidsinställt dukningstips


För ett tag sedan kom jag på en idé. Jag är säkert inte först med den, för om det är något som är speciellt med just den här tiden som vi lever i nu och nu och nu, så är det väl just det - att man aldrig får/kan vara först med någonting. Nästan aldrig i alla fall. Anyway. Det här är åtminstone min version av idén med klockor som servettringar. Tala om perfekt idé till nyår, eller hur?


Sedan kom jag att tänka på sommartiden. Och vintertiden. Omställningen. Snart ska vi ställa om igen, även om det förmodligen blir en av de sista gångerna som vi gör det. För sommartidens tid är snart slut, har jag hört. Det var visst någon liten klocka som klämtade om det...


Så då kom jag på att det kanske vore ett roligt inslag med klockor då, när man ställer tillbaka klockan. Bara att plocka fram alla sparade ur ur lådor och skrymslen och vrår. Några ärvda, några inropade på auktion, några med trasigt glas, några som fortfarande går att använda, några som borde slängts men inte ville låta sig slängas. Tiden går, men den gillar inte att man kastar bort den.


Servera mustig soppa till min gamla klocka? Den lilla röda är min allra första. Metalldelarna har blivit skönt gröna. Måste stressat fram i mina unga dar, stressat så svetten lackade. Och ärgade tiden grön. Vet inte säkert om den till höger är mannens allra första, men en av de första är det allt. Kanske tittade han på den i samband med att han gav sin första gitarrlektion, en gång för tusen evigheter sedan?


En riktig rova. Passar perfekt att servera på tallriken.


Stoppa tiden vid fem i halv tio. Hög tid att börja tänka på refrängen. Och efterrätten. Och dukningen.

Saken är biff!

:)
/helena

ps Hon kan få rovan, han det smäckra armbandsuret. Lillen får Musse och trädgårdsälskaren får den blommiga. Klockorna kan fungera som mer än servettringar - som placeringskort också. Sedan är det ju en annan sak att hitta lämpliga klockor. Den som inga klockor har, hen får gå med handleden bar, typ. Billiga, urdåliga (hö, hö) klockor som stannat finns förstås "överallt" på second hand-marknaden. Hög tid att ropa in/ ut och spana efter ett vintage-gäng med sköna visare nu då kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar