fredag 17 september 2021

Närmar oss, ödmjukt

Busväder. Ett sådant - busigt - ord. Fast så busigt är det kanske inte, men det blåser en hel del. Och är ganska mörkt, trots att solen borde veta att klockan slagit mitt på dagen. Den har väl välbehövlig semester att ta ut, kan tänka. Solen alltså.

Sedan slösurfar jag en stund, och bevisar för mig själv att jag nog inte är så busy busy, som jag tror. Där ute händer så mycket. Det bubblar. Under ytan. På ytan. Som om inget hade hänt. Livet fortsätter. Kick off. Kick on. Hösten är den mogna - och lätt hysteriska - nystartstid som den alltid varit.

Letar meningar, som jag verkar ha tappat på vägen någonstans. Det finns så många, att välja på, det gäller att inte bara ta nån, på måfå, utan fånga en, som är fängslande nog.

Som ett bokomslag, tycker jag, den ser ut. Bilden, som Wilma och mannen skapade tillsammans. Fin. Som ett intrikat spindelnät? Ingen som vet vad det är. Lite som livet självt, kanske. Fint, men inte lätt att beskriva med...

...ord.

Plockar bland dem. Fastnar till slut för mer än ett. Några stycken. Några stycken bara. Väl valda? Det kan bara du avgöra:

 

Innanför huden

finns det mer hud

de har olika namn

men ömsar likadant

invant

och

spontant

och

välplanerat

inrett

så där bohemiskt

som alla älskar nuförtiden

utom minimalisterna då förstås

mjuk

varm

modig

ibland

är den svidig

skavig

öm

ömsint

ömhudad

du

är medveten om den

ibland

då tänker du på att det finns 

ett inuti

och 

ett utanpå

närmar oss

ödmjukt

det som är 

det allra innersta

innanför utanför

det

innerligaste

och ändå bara ett skal

ett skalbolag att låta sköta omvärlden med

själva bor vi bara där - inuti

etui

kan man säga att huden är vårt

etui

ett

ord som

känns

inuti

etui

ett

tu

tre

har du

ömsat

skinn

igen...

 

....nu

är

du

någon

annan

hej på dig!

 

<3

/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar