tisdag 10 juli 2012

Misja on a mission


Läste precis något så sorgligt på texten, text-tv:n, om en björn som ska skjutas. Tyvärr inte i en skottkärra fram ... Den ska skjutas för att den vägrar låta bli sina mänskliga grannars soptunnor. Sorgligt, eller hur?


Mannen och jag hade soffrådslag i frågan. Det lät ungefär så här; - Kan de inte helt enkelt låta bli att lägga något som luktar gott, läs mat, i soptunnorna bara?


- Ja, eller varför inte ställa ut några tunnor i skogen där nallen egentligen bor?
- Hur menar du då?


- Soptunnor fyllda med godsaker bara till björnen, som hen inte behöver dela med sig av till någon, varken tvåbent eller kobent eller fyrbent liksom. Eget lördagsgodis och så lite lördag hela veckan på det, så ordnar det sig nog. Tror du inte?


- Du menar då blir den lilla brumbjörnen precis som vanligt folk? - Ja, fet, åderförkalkad, får dold diabetes och dör i förtid... Snipp, snapp, snut, så var den sagan slut. Och björnen. -Hm.


Inne på Skansens hemsida hittade jag en liten rolig djurfrågesport. För alla oss små och stora barn. Testa er här! Det var kul även om jag inte riktigt fick alla rätt. Det gick lite bättre för mannen. Och jag som trodde att jag var den största djurvännen av alla, här hemma, i vår soffa. Så kan det gå.


:)
/helena



ps Kommer ni ihåg Misja? Det gör jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar