måndag 16 juli 2012

Naturen mitt i stan


Jag siktar, som vanligt, hm, mot trädtopparna.


Men mobilen & jag klättrar raskt ner för 'Pinus sylvestris' stam igen. sylvestris = växer i skog. Inte bara tydligen, den stora tallen verkar trivas finfint i stan, också.


Vila benen bör man annars dör de. Benen. Fast det här blev en kortvariant av utflykt så de hann inte bli så trötta. Benen.


Snyggingar är de i alla fall. Bänkarna. Var det inte Frankrikes Nationaldag nyss? Undrar varför jag kom att tänka på det just nu? Och där borta står den tålmodige mannen. - Kan vi inte bara gå en promenad någon gång? - Utan att du måste rasta mobilen varannan minut? undrade han. Liten som en tesked ser han kanske ut, men orden är sällan små. Min man.


På fortet lekte några små tappra, frusna?, individer. De vuxna värmde sig med en eld.


- Köp, - köp, - köp! sa mannen, när jag försökte läsa på om djur och natur. Och sälg.


Stilla slingrade stigarna.


Medan Astilben vinkade i vinden.


Konstigt nog vajade fanan slakt, utanför Annelundsvillan. Kanske blåste det inte där uppe, på toppen?


Hur många vackra blad jag än såg på träden, så tyckte jag att det allra vackraste låg ner. Trött i benen? stammen? :)


Jahaja, redan de gamla grekerna kände till pionens helande verkan. Där ser man.


Synd bara att de verkar så vissna redan.


'Coral Supreme', hon verkar fortfarande hoppas.


Och knoppas.


En liten utflykt blev det, men naggande god. På väg ut ifrån parken började jag visst bli lite trött ändå. Inte i benen, men i den annars så stadiga armen...

Annelundsparken heter den, om ni skulle ha vägarna förbi.


:)
/helena



ps Visste ni förresten att det inte ingår i allemansrätten att plocka hasselnötter? Men enligt Östgöta- och skånelagarna på Sveriges medeltid (1879) hade vandrare tillstånd att plocka en hatt full eller vanten ända upp till öppningen för tummen. *

* Hämtat ur den informativa broschyren 'Naturstig', Gatukontoret, Borås stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar