torsdag 14 november 2013

Klok som en...


... hammock? Skämt åsido, vet ni var ordet hammock kommer ifrån?


"Namnet hammock kommer från det brasilianska hamackträdet. Indianerna använde barken till sina sängar som hängde mellan träden. Det var sjömännen som spred denna bekväma uppfinning över världen, men då var den gjord av segelduk. ..."


Men vadnudå?! Det där gamla trevande kyssförsöket har vi väl sett tillräckligt många gånger? Men vänta lite nu, vad är det? Där, nere i vänsterkanten?


Är det inte en? Jo, det måste det väl vara?


En uggla! Själv har jag inte fallit, för den sedan länge pågående (numera övergående?) uggletrenden, men när jag hittade detta ensamma örhänge i bling-blingskålen på Emmaus så kunde jag bara inte låta den ligga kvar där, inklämd mellan allt och inget.
 
 
Tillbaka mitt i en av de inspirerande böcker som fick följa med hem ifrån biblioteket förra veckan: Trädgårdens möbler, text Anna Lena Einarson, fotografier av Eva S. Andersson, Byggförlaget 2002. "Den första översikten över svenska trädgårdsmöbler - från de äldsta gjutgodsmöblerna till de senaste formexperimenten. Anna Lena Einarson tecknar den svenska trädgårdsmöbelns historia och presenterar här närmare 300 utemöbler. ..." Så står det på baksidan, med det är klart att det absolut senaste inte finns där, men vad gör väl det när det är en så intressant och vacker! resa bland trender och klassiker i trädgårdens inredningshistoria. Utredningshistoria? 
 
 
Än så länge har jag mest bläddrat mig fram och tillbaka mellan alla sköna blad. Gröna blad! På en sida fastnade jag extra länge. Sidan med det snötäckta stenbordet som står strax utanför den lika vita husfasaden. Grönskan finns där, fast nu väl gömd under allt det vita.
 
Men det är orden som fastnar längst: "Till följd av dramatiska världshändelser kan jag nu dricka morgonté på den bastanta, grova graniten och katterna kan ligga där och lapa sol,' berättar Margareta Senneby, trädgårdskreatör om sin trädgårds frukosthörna, här i vinterskrud. Stenbordet med sina orubbliga pallar blev till av delar av sockeln till ett segermonument, beställt för Hitlers räkning. 'Jag tycker att det är en sympatisk användning av 'överskottsvaran'. "
 
 
Trädgårdsmöbler gjorda av gamla knotiga grenar är nog det allra vackraste som finns. Särskilt när de får stå så nära grönskan att de nästan verkar få liv igen. Eller vad säger du, min kloka lilla vän?
 
:)
/helena
 
ps Tegelsten är nog den bästa beskrivningen av en av de andra böckerna som jag lånade. Interiors: The Home since 1700 av Steven Parissien. Cirka 300 stora, tjocka och en hel del riktigt färg- och mönstersprakande sidor. En salig blandning av Morris tapeter och Carl Larssons sovrum, bland mycket annat. Något rejält att sätta inredningständerna i, nu när vintervindarna snart biter i alla kinder som vågar visa sig utomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar