lördag 30 november 2013

Läs inte här!


Livsandarna lite på sparlåga, ända tills jag gick in och läste hos Lotta. Om människor. Som du och jag, med en hel del i bagaget. Vi har förstås alla bagage, men några av oss har kanske fått lite bättre packhjälp?

Äsch, det där lät ju mest som högttravande mumbojumbo. Läs Lotta istället!

Hon beskriver så levande och jordnära det hon ser, upplever och får berättat för sig. Konstigt nog blir jag mest glad av att läsa, fast att det handlar om mycket hårda villkor och dyrköpta erfarenheter. Många gånger alldeles för tidigt i livet.

Så, läs, läs, läs särskilt noga om 12-årige Thassin som tvingades till ett vuxet liv alldeles för tidigt, läs och reflektera, du också.

:)
/helena

ps Bilderna ovan är hämtade från en utställning som jag besökte för ett par år sedan, på Södra Älvsborgs sjukhus. En utställning som verkligen hjälpte mig att börja tänka på jättekontinenten Afrika som något mycket mer än den ytliga, förlegade, summariska och onyanserade bild som många av oss här hemma ofta har av alla dessa länder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar