tisdag 25 augusti 2015

Carole is King


" ... If the sky above you / Grows dark and full of clouds / And that old north wind begins to blow ...


... Keep your head together / And call my name out loud ...


... Soon you'll hear me knocking at your door ... 


... Winter, spring, summer or fall ...

Letar ny inspiration. "Ny", ni vet. Plockar lite här och lite där. Lite annat ska upp på väggarna och så.

Men mest tänker jag på Carole King. Artisten, låtskrivaren, aktivisten. Hennes platta (a.k.a. LP-skiva) Tapestry känns som en av sommarens allra bästa vintage-fångster. För fem kronor fick jag en kultförklarad listetta från 1971. 1971, året då jag lärde mig gå utan att behöva hålla mig i väggarna längre... Känns bra att titta på hennes tidstypiskt vida jeans och konstatera att allt går igen. Igen. Och igen.

Ni som känner eran Carole King på era fem fingrar, ni vet att jag har hoppat över och kastat om lite i hennes hitlåt: You've got a friend. Lite som årstiderna känts hullerombuller-kastade i år. Känner mig inte alls redo för höst än. Mentalt är jag kvar i sandal-mode och bara-blus-dagar. Hösten får allt smyga sig på, tycker jag. Både ute och inne.

... When people can be so cold / They'll hurt you, and desert you / And take your soul if you let them / Oh, but don't you let them ... "

:)
/helena

ps Bara älskar det faktum att det står inflikat, längst ner på LP:ns baksida, tillsammans med vem som producerat och reglerat reglagen och sådant att: "Tapestry Hand-stiched by: Carole King." Bonaden som hon håller i sitt jeansklädda knä på omslaget har hon alltså broderar själv. Allt går igen. Och igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar