måndag 31 augusti 2015

I det ögonblicket märkte jag att även myror har ett hjärta.


" ...

Så småningom sänkte sig lugnet över myrstaden. Inget mer surrande, kravlande och rusande. Det här var alltså inte 'the city that never sleeps'. Det var bara jag som inte lyckades somna, hur mycket min kropp än längtade efter det.

Så här hade jag inte föreställt mig döden. Sanningen att säga hade jag aldrig ens tänkt på den. Jag var för upptagen med mitt hektiska liv. Med oviktiga saker (t.ex. deklaration), viktigare saker (t.ex. min karriär) och extremt viktiga saker (t.ex. wellness-massage). Senaste gången njöt jag av en massage medan Alex satt på dagis med Lilly och tvingades tillverka fåniga påskägg...

Lilly! Gode Gud! Jag skulle aldrig få se min lilla dotter igen!
Jag svalde hårt. Jag skulle inte få uppleva när hon tappade sin första tand. Eller vara med på hennes första skoldag. Hennes första biobesök. Hennes första pianolektion. Hennes pubertet...nåja, den var väl inte helt omistlig.
Men det var allt det andra!
Lilly måste hädanefter leva utan mig.
Och jag utan henne.
I det ögonblicket märkte jag att även myror har ett hjärta.
Det satt i min voluminösa bakkropp, precis bakom bakbenen.

... "

/ur Dålig Karma
(Mieses Karma)
av David Safier (2007)
svensk översättning: Ulrika Junker Miranda
Bazar Förlag AB, Stockholm 2013


:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar