tisdag 11 april 2017

Inropad gumma. Och fullsatt i köket.


Hihi. Kan inte låta bli att fnissa när jag ser på henne. Rund och go' och glad. Med en svart katt på armen. En riktigt påskkärring. Fast det vet jag förstås inte om hon är tänkt som, ifrån början. Egentligen är hon "bara" en målad, platt träbit som gungar om man puttar henne försiktigt i sidan. I sidled vaggar hon sakta fram och tillbaka om hon får en snäll, liten knuff. Rolig grej (eller kanske snarare tjej), eller hur? Hittade henne i en av lådorna med påskpynt som jag gick igenom och rensade för några veckor sedan, hade nästan glömt henne, nu fick hon självklart komma fram på bästa String-parkett igen. Ropade in henne på slagauktion för ganska många år sedan, om jag minns rätt.


Och här kan ni ana att ett och annat har kommit upp på köksväggen sedan senast. En glimt av min sköna mix av saker jag tycker mycket om. Många av dem har legat gömda i någon trave i prylskåpet i flera år, i väntan på att hitta sin rätta plats. Tänker mig att en del kommer bytas ut här efter säsong, och att annat får sitta mer permanent. I mitten har jag gjort plats för bästa påskliljorna, där kommer det förmodligen sitta amaryllis till jul och något annat där emellan. Kommer tid, kommer det bli variation på utsikten från diskbänken. Det ser jag fram emot!

:)
/helena

ps Och här kommer ett tips. Eller flera tips, skulle man kunna säga. Jag säger bara: Scandinavian Retro. Vilket fullmatat tidningsmagasin för retro-nördar det är alltså. Fastnade en lång stund i deras webb-shop. Så mycket kul. Och fint. Och matnyttigt. Vill ha! Vill ha! Vill ha! Gamla nummer finns också att beställa, måste vara bästa tänkbara referenslitteraturen, tänker jag. Men det vet förstås de flesta som fastnat i 50-, 60- och 70-talsestetiken för länge sedan. Ville bara påminna. Om ni har lite tid över - surfa runt bland allt färgglatt prylgodis. Finns en hel del intressanta, potentiella presenter i deras utbud. Handdukar med mönster från tider när det begav sig. Klassiska bestick. Retrospelet. 1000-bitars Porslinspussel! Servetter med landets mest välkända löv? Spirande kuddfodral. Och en massa annat. Och just det; Stora boken om Stig Lindberg, får vi inte glömma. Fullspäckade sidor med termosar, soffbord, tyger, djurfiguriner, vaser, serviser och... Här kan ni bläddra! Hinner ni bara snabbläddra? Då kan jag varmt rekommendera att studera sidorna 20-21. Tänk att han designade påskkort också. Vilken kreativ, produktiv människa han var. Puh, blir trött bara av att skriva om honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar