tisdag 7 november 2017

Den sommaren tog mor emellanåt sina spatserturer...


Det är hög tid att presentera Gustaf Ewald (som inte är mannen på bilden), och mitt pågående fotoprojekt (ett av mina parallellt pågående projekt, alltså).

Fotografen, journalisten, hembygdsforskaren. Så beskrivs han i boken som är fylld av fakta, anekdotiska berättelser och talande fotografier. Gustaf Ewald föddes 1884. Fotot ovan tog han 1910.

Om den här bilden kan man säga mycket, men för mig är den främst en symbol för det eviga lärandet. Men det är en helt annan historia, som vi inte ska inveckla oss i här. Låt mig bara säga som så här: För den vetgirige är skolan bara en bisats, en station på vägen, en av alla vätskedepåer. Så är det bara. Nu går vi vidare.


"... Den sommaren tog mor emellanåt sina spatserturer ut till Gillesängen för att se hur linet växte och frodades. ..."

Det är flera år sedan jag fann boken Gustaf Ewalds Västergötland i ord och bild. Då tänkte jag inte så mycket mer än att det var en intressant bok, med många fina bilder i. För något år sedan började jag bläddra ordentligt, läste stycke efter stycke, studerade fotografierna ingående.

En tanke började gro. En idé föddes: Tänk om jag skulle följa i Gustaf Ewalds fotspår? Bara lite grand. Se vyer som han såg. Se hur de ser ut nu. Vad som finns kvar. Vad som har förändrats, och vad som är sig ganska likt. Följa med på en tur runt omkring i bygden där jag bor, i närheten av där den vetgirige Gustaf Ewald levde och verkade. Tänk om.

Och så blev det. Eller blev och blev, jag har inte kommit så långt ännu, har inte hunnit gå så många steg i de stora fotspåren ännu. I fotspåren efter en av våra pionjärer. För de var inte så många som fotograferade då, när GE (som jag lite lagom nonchalant kommer tillåta mig att förkorta honom emellanåt) började sin trevande dokumentära karriär i början av 1900-talet.

"... Gårdsbilder från hemmet i Grimstorp samt bilder av föräldrar och syskon i dagligt arbete på gården blev de första motiven för den nya kameran. ..."

Det är främst till platser i städer och små samhällen - och kyrkor och andra intressanta byggnationer - som jag kommer följa. Så mycket dokumenterande av seder och bruk blir det nog inte. Fast vem vet? Kanske kan jag ta del av något hantverk som lever vidare, eller utforska något område som inte alls fanns i början och mitten av förra seklet? Någon form av avancerad dataprogrammering kanske? Eller kod, som man väl säger idag.

"... Han fick se det gamla Västergötland och dess jordbrukarsamhälle försvinna vid sekelskiftet och ersättas av ett modernare och mer industrialiserat samhälle. I tidningar och böcker gjorde han sig ofta påmind genom att på ett försynt sätt peka på farorna av att förändra utan eftertanke. Han visade alltid omtanke om det gamla och förstod dess värde för kommande generationer, vilket inte betydde att han alltid prisade 'den gamla goda tiden'. ..."

:)
/helena

ps Fotografierna och citaten är hämtade ur boken: Gustaf Ewalds Västergötland i ord och bild - Fotografier och artiklar av Gustaf Ewald sammanställda och kommenterade av Claes-Håkan Jacobson. Skövde Offset, Skövde 1984. Falköpings Bokbinderi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar