måndag 20 november 2017

Men Danmark är snyggare


Det blir nog ingen...


...fotbollsgala för min del.


Har fullt upp med annat.


Håller på att skifta säsong en aning. Plockar ner och sätter upp och diskar och ställer in i prylgarderoben. Tänker vintertid, fast inte i den mest konventionella bemärkelsen. En och annan igelkott kan väl ändå få vara kvar? Som Lasse Åbergs lilla vänskap.


Först tänkte jag grönt, som i konstgräsplan och han den nya, gamla fotbollshjälten: Granen.


Sedan kom jag på att mina egna grantoppar redan sitter uppe, så då skulle det grangröna bli en aning tårta på tårta. Eller lårkaka på lårkaka, kanske?


Det fick bli blåa ljus istället (ja, jag vet att färgade ljus ofta anses mindre bra för vår miljö än vita stearinljus eller bivaxljus, men de flesta av mina kolorerade ljuskällor är ju inköpta second hand, därav mindre dåligt miljösamvete än om de var nyköp).

Och de tre vise männen, som ni kanske kommer ihåg att jag har döpt efter Nelson Mandelas tre namn? Funderade på att döpa om dem till Janne, Zlatan och Granen nu då...men...nej. Någon tycker säkert att det verkar väl tidigt för ett återbesök av dem redan - men jag säger att det inte är en dag för tidigt!

För det är väl just visa män, och kloka och vettiga män, som vi längtar efter mest av allt just nu?

Sedan kan jag inte för mitt liv begripa varför det finns de som resonerar som så: Att alla män måste ta ansvar för de män som beter sig illa, eller i värsta fall brottsligt. Varför ska de kloka männen ta mer ansvar, än alla vi kloka människor sammantaget borde ta, för alla dem som inte tar sitt civiliserade ansvar i kontakten med andra? Jag bara undrar. Fram för mer civilkurage - hos alla. Våga säga ifrån när någon beter sig illa mot dig! Eller mot någon av dina vänner. Eller mot vem som helst i din omgivning, för den delen.

Mm, det här börjar visst likna något. I köket alltså.

<3
/helena

ps Plockade fram fina flagg-girlanden. Dags att en gång för alla återta det blågula från alla rasister och högerextrema, tänker jag. Flaggan är så fin att dekorera med. Även om jag tycker att de danska färgerna är snyggare till jul. Men bara till jul. Inte till VM! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar