torsdag 20 september 2018

VM!


- Hon måste väl ha varit på extra gott humör just den där dagen. Sa jag.
- Du menar Gud? Den dagen hen skapade hästen? Sa mannen.
- Ja. Sa jag.

Även om jag helst håller mig på lagom avstånd från dem - fålarna, pållarna - så tycker jag de är fullständigt magnifika! Så intelligenta. Verkar ha så mycket överseende med sina människor. Kompenserar för de mänskliga misstagen genom att säga ifrån på skarpen. De bara vägrar ta hindren, när den mänskliga faktorn har gjort någon slags felberäkning. De verkar vara fyrbenta, galopperande skyddsänglar.

Måste verkligen ta tag i den där hästmappen, som jag pratade om för ett tag sedan. Bara samla ihop de bästa bilderna jag har tagit på hästar genom åren och göra något gemensamt av dem.

Den ovan tog jag nyligen (vågade mig riktigt nära intill, som ni ser!), och den kallar jag för VM! Vilket inte betyder VM i ridsport - vilket man lätt skulle kunna tro - utan Vilken Man! Melerad, randig nästan, och med den lilla tofsen överst på svaj. I språnget, i vinddraget, på väg.

:)
/helena

ps Men självklart följer vi hoppningen i VM i ridsport som pågår för fullt på alla SVT-skärmar, i ett hårt väderprövat Tryon, USA. Heja Mary Lou, Christian K, Indiana och Cold Play! (Sedan kan jag - såklart - inte låta bli att hålla lite extra på tjejen med det skönaste hästnamnet Polle också. Även om hon råkar vara japan, och amerikan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar