fredag 12 augusti 2011

Klara, färdiga, höstlov


Mood mobile. Jag har ingen mood board, jag har en mood mobile. I slutet av maj, när studenterna just hade börjat sjunga som högst, bytte jag inspirationsbilder i min mobil. En sådan mobil som man hänger i taket alltså. Eller på väggen om man bor trångt. Det gör man. En mobil helt utan appar, med bara manuella lappar. Vid närmare studium av bilderna som blev utvalda, tyckte jag att de påminde om examen. Om att gå ut i livet. Eller kanske om sommarlovet. Ett sådant där sommarlov som blev ganska lyckat. Fyllt av en slags salig blandning. Skrev ner ett par tankar nu, strax innan ridån går ner för sommarlovet, för den här gången.


Oändliga dagar
staplade i en försommargrön hög
En svindlande evighet!
Som ett enda långt tre-stegs-hopp
från bryggan ner i den hastigt nedfallna åskoväderspölen och snabbt tillbaka upp på bryggkanten igen
Fuktigt gräs mellan tårna
och en ständigt salt våg i håret
Tiden fylld av Astrid-spring-i-bena
och andra livsnödvändigheter
Med ljusets hastighet sover du ut på den molnfria kudden
alltmedan augustis höghastighetståg närmar sig en perrong
du inte trodde fanns

Mörkerskygga nätter fortfarande  
och en och annan långtråkig dag som smyger på

En morgon smyger sig också en småkylig insikt in genom maskorna i myggnätsfönstret

Kulramsdagarna ligger i en annan hög nu

Ett höstlöv kommer lastat med ett suddgummi som luktar nytt
och en rak linjal som schemalägger minst 3 gånger 30 centimeter i kalendern
Med hjälp av fingrarna försöker du, redan, räkna ut Tomtens ankomst...
En annan nedräkning har börjat

Hej Matematik!

/helena


Och jag ska - alldeles strax- byta inspirationsbilder i min moodmobil. Mannen som spelar trombon, han som har hatten på och kinderna fyllda av utandningsluft, kommer nog att finnas där bland höstens bilder. Det är någonting med vemodet i luften, som bara en trombon kan fånga. Sedan blir det nog något färgglatt också. För hösten är ju trots allt min favoritårstid! Även om den gärna får vänta ett tag med sin ankomst.


Njut lite till av sommaren! så hörs vi snart.
:)

2 kommentarer:

  1. Så härligt skrivet! Min man har sådan ÅNGEST idag för han börjar jobba imorgon. Det har väl jag också lite kanske... men vill inte låta ångesten ta över mitt liv. Bra med lite pepping! :)

    SvaraRadera
  2. Jenny: Ja, så där är det ju, när man går ifrån ett läge till ett annat. Lite jobbigt helt enkelt. Men konstigt nog, efter ett par, tre dagar känns det ofta som om man inte har varit borta alls... på gott och ont. ;) Bra att jag kunde bidra med lite cyber-pepping!

    :)
    /helena

    SvaraRadera