måndag 9 december 2013

Björnstjerne-glans

 
Varje år tänker jag att det vore kul att veta lite mer inför själva dagen. Inför själva dagen N. Varje år tänker jag att jag ska surfa runt lite mer på www.nobelprize.org.

Och väl där, på själva sidan, få lite bättre koll på alla namn och alla upptäckter. Och allt annat som händer runt omkring den här dagen. Nobeldagen. Men så går tiden. Igen.

"as a tribute to his noble, magnificent and versatile poetry, which has always been distinguished by both the freshness of its inspiration and the rare purity of its spirit".

Så lyder motiveringen till Björnstjerne Björnsons Nobelpris i litteratur 1903. Egentligen ska det helt fantastiska namnet! förstås stavas med norska ö:n men vi för nöja oss med lite prickar här, tycker jag. Det är Björnstjerne, som bland mycket annat skrev texten till den norska nationalsången, ni ser stå och nöjt blicka ut från sin veranda, tillsammans med sin fru Karoline.

Om jag inte hittat det här gamla vykortet i en salig hög av kort, med minst sagt blandad karaktär, så hade jag nog inte ens vetat om att det funnits någon som hetat Björnstjerne Björnson här på jorden, ännu mindre att han tilldelats ett Nobelpris! Inte för att jag vet så hemskt mycket om honom nu heller, men nu har jag i alla fall chansen att lära mig mer, om jag vill.

:)
/helena


ps Här kan ni hitta en massa roliga fakta runt pristagarna i litteratur genom åren. Kommer ni till exempel ihåg vilka två författare som vägrade att ta emot sina priser? Och kan ni namnen på de (alldeles för få?) kvinnor som fått äran att ta emot diplom och medalj från Hans Majestät Konungens hand? Förutom Selma alltså. Och om ni skulle vara på ert allra bästa lekhumör så kan ni ju spela spel också - Find the Authors!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar