tisdag 31 december 2013

Nyårsunder no 1


" Jag halvligger i soffan med ett tänt ljus som enda belysning. Snart kommer mina gäster och jag har en stund som är bara min. Blicken tar in ting som har följt mig genom många år, i nöd och lust, som har känslomässigt värde och bär på minnen jag inte vill mista.
Fönstret står öppet mot kvällsmörkret. Trots att jag bor i centrala Jerusalem är det mycket tyst. Ordet helgdagsafton sveper sig som en varm men lätt filt kring mitt hem. ... "
" ... Jag tänker på Pär Lagerkvists diktrader: Allt är ömhet, allt är smekt av händer./Herren själv utplånar fjärran stränder./Allt är nära, allt är långt ifrån./Allt är givet/människan som lån. ... "

/ur För att livet ska bli något mera uthärdligt bör man tro på under
av Cordelia Edvardson
Svante Weyler Bokförlag AB,
Stockholm 2012

:)
/helena

ps Här kommer ett Edvardsonskt bonuscitat ur samma krönika som ovan. Kanske en rad att ta till sig lite extra inför det nya året? " ... Lyckan och jag borde nog bli lite bättre bekanta. ... "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar