onsdag 1 oktober 2014

I begynnelsen var bröstet.


Det första som möter mina ögon är Raphaels La Fornarina. Slår upp första uppslaget i boken om bröstens historia. Boken som kort och gott heter; Bröstens historia. Av Marilyn Yalom. Med översättning av Ingrid Ingemark. Förmodligen har jag berättat om den någon gång förut. Förmodligen har jag nämnt att jag gav den till mannen en gång i tiden, i födelsedagspresent. Lite på skämt så där, eftersom han är Jungfru gjorde jag ett litet jungfrubröst-tema. Men den här boken är självklart inget skämt, även om den är väldigt rolig att bläddra i. Den här boken tar brösten på fullaste allvar.

Kanske är det lite typiskt att jag inte hinner berätta om det jag egentligen ville hinna berätta om idag. Dagar som denna när det står det TVÄTT, med stora bokstäver, på schemat. Det är nämligen just sådana dagar, stunder, som jag tänker på historiens kvinnor som mest. Särskilt de anonyma kvinnorna, de som aldrig kom längre än till hushållssysslorna. En del av dem trivdes säkert i den rollen, många inte. När jag alldeles nyligen satt med nål och tråd i famnen, för att sy igen ett litet hål i den blåa tröjan, då till exempel, tänkte jag på dem.

Snart ska jag hitta mer tid att tänka. Och mer tid att berätta om ett av mina roligaste second hand-inköp någonsin. (Och då menar jag inte de två rosiga kuddöverdragen, även om jag blev hemskt glad när jag fann dem, nästan i nyskick. Bara ett par små fläckar på. Kaffefläckar kanske? Hursom, ska försöka hinna tvätta dem snart...) Tid att, mer än, bläddra bland bilderna i boken om brösten. Tid att läsa bloggar. Bl.a. Camilla Thulins blogg.

Och så vill jag fortsätta att läsa - och försöka förstå mer - om all denna kvinnokraft som vi är sprungna ur. Jag dammar av den relativt nya boken: Karin Larssons värld. Av Lena Rydin. Med foto av Nisse Peterson. Jag börjar nästan gråta av lycka när jag bläddrar i den. Allt är så inspirerande. Kreativiteten i familjen Larsson fullständigt sprutar ut från sidorna! Lite som brösten på Jacopo Tintorettos 1500-talsmålning Vintergatans uppkomst faktiskt. Mjölkstrålarna som far ut i rymden syns visserligen inte så bra, men ändå. Bildtexten lyder i alla fall så här:

"... Tintoretto skildrar hur Vintergatan (som heter galaxia på grekiska, Via lactera på latin och Milky Way på engelska, vilket i samtliga fall har med mjölk att göra) skapades av en mjölkstråle som enligt en grekisk gudasaga sprutade ut i rymden från gudinnan Heras bröst. ..."

:)
/helena

ps Bröstens historia (1997), som utkom på Ordfront Förlag, på svenska 1999, närmare bestämt den 8:e mars det året, kan ni hitta på både antikvariat.net och bokborsen.se. Annars, om ni vill ha en snabbkurs om brösten genom tiderna, så finns det flera bra artiklar, som dessutom bygger på Yaloms bok, i Aftonbladet. I deras Kvinna-bilaga. (Finns den förresten fortfarande? Minns att jag gillade den skarpt när jag brukade läsa Aftonbladet regelbundet, någon gång på 90-talet. Innan den blev en så utpräglad kvällsskvallertidning alltså).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar