måndag 15 augusti 2016

Fina rosor. Ful vas.


Sorry guys AND GIRLS, men OS-stressen börjar ta ut sin rätt. Sitter här och är så splittrad över allt som ska göras, och över solen som vill ha sällskap utanför, att jag inte kan bestämma mig för vad jag ska välja att visa er idag. Så då gör jag som jag brukar när sådan villrådighet uppstår; väljer bort de två, tre inlägg jag valde mellan och väljer ett fjärde alternativ som jag inte ens tänkte på ifrån början.

Eller tänkt på den här vasen har jag förstås gjort, mycket. Den står strategiskt placerad i bokhyllan strax jämte Usain Bolt (som är lika med själva TV-skärmen just nu), så att jag kan slänga en blick på den emellanåt. Och blickarna har gjort skillnad, för nu börjar utropstecknet bakom ful - som i den fula bruna vasen - kännas lite mindre rakryggat. Mera som ett S i ryggen, lite som Stensson på det 13:e hålet, eller vilket det var. Ont i ryggen hindrade inte Stensson från att ta silver, så lite allmän fulkänsla ska väl inte hindra mig från att börja gilla den här vasen riktigt mycket.

Det smyger sig på, gillandet. Prickarna är rätt fina. Formen, kurvig och välsvarvad. Balusterformad skulle kanske han med (för) tjockt hår i antikrundan säga (om han alls skulle bevärdiga sig med att hantera mina ödmjuka loppisfynd, vill säga). Och det bruna ser inte så bajsbrunt ut i ljuset här inne. Blommorna är inte bara 1970-tals-maffiga, utan också sensommarglada.

Jaja. Så kan det gå, när man betraktar en vas dagen efter vad som kan vara ens livs bästa och häftigaste sporthelg! Pingis, tennis, gymnastik, lerduveskytte, handboll, fotboll (med högklassigt straffdrama!), friidrott och så golf då.

Vem hade trott det, för låt oss säga 10 år sedan, att jag skulle sitta som klistrad framför det där långsamma, obegripligt tråkiga? Det är ju inte tråkigt! Eller obegripligt. Nu svänger jag mig med Birdies och Eagles, som om jag aldrig hade gjort annat. Hur kul? Och hur kul är det inte att den anrika golfsporten äntligen gjort entré i det moderna OS-programmet? Hur kul som helst!

Idrott rules! Och vasen? Den är inte heller så dum.

:)
/helena

ps För er som undrar vad sjutton jag babblar om, finns fler bilder på vasen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar