söndag 7 augusti 2016

Handplockade blommor


Små, små blommor. Som egentligen ska sitta på bröstet. En handmålad brosch, som jag plockade upp på Erikshjälpen en vacker dag. Som en barockmålning i miniformat. Den har en sådan lyster. Blomfärgerna blir nästan självlysande mot den mörka bakgrunden.

Det var nog bara det. Fåordighet passar till små blommor, tycker jag.

<3
/helena

ps Punktmarkering av antikprogram, det är enda som hunnits med den här sommaren (förutom mitt Antikduellen-maraton en sömnlös natt för ett tag sedan då). Något avsnitt här, något där. Lite som att gå och plocka en oansenlig bukett på en stor, vildvuxen äng. Kanske lite långsökt liknelse, men handlar det om blommor så gör det. Förra veckans Engelska Antikrundan! Det avsnittet hann jag se, och vilken tur att jag gjorde det. Ett avsnitt, nummer fyra, som passade mig som hand i handske. Med en blommande vacker diamantbrosch i spetsen! Men också med målade blomsterflickor och en overkligt stor samling (ca 1500 objekt! Fast man fick förstås bara se en handfull av dem i programmet) W.Germany-vaser. Och kunglig, engelsk glans och elegans. För att inte tala om det detaljrika lackarbetet från Japan - i form av en så kallad inro. En slags liten förvaringsbox som bars av män i bältet. Mycket läckrare än att stoppa bakfickan putande full av allt mellan himmel och jord, kan jag tala om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar