söndag 9 oktober 2016

B som i Botaniska!


Hej. Först tänkte jag låta bilderna tala helt för sig själva, sedan tänkte jag att några få, små kommentarer kan väl ändå inte skada.


Här finns dock inte mycket att tillägga. Såå vackert bara. Strax innan allt går till vila.


Örtagården. Och det gamla, välhållna lusthuset med anor bak till 1700-talet. Läste mig till att det ska finnas spännande motivmålningar - med lokal anknytning - på insidan av den lustiga, lilla fyrkanten. De får vi spana in en annan gång.


Ska vi leka "Gissa grejen"?


Men det här då? Har ni en aning om vad det här kan vara?


Allt var storslaget vackert, precis som jag minns det. När jag pluggade olika kurser på Göteborgs universitet, för en halv evighet sedan, pendlade jag flitigt till staden där en av Europas största botaniska trädgårdar ligger. Då, på den tiden, besökte jag ofta detta vidsträckta, gröna område. Hade en bok med mig som sällskap bara. Slog mig ned under ett träd någonstans. Köpte kanske en kopp kaffe, om studentkassan tillät. Gick sedan runt i de asiatiskt inspirerade delarna, tyckte om deras barriga, steniga harmoni. Idag gillar jag det vilda mera. Det rufsiga och otuktade.


Gissade ni rätt? En vattenkanna. En riktig snygging-vattenkanna.

Svaret på den andra frågan får ni vänta på. Den som väntar på något gott och allt det där, ni vet. Vänta är däremot inte något jag vill göra i samband med Botaniska mer. För ni vet väl att man kan besöka Göteborgs Botaniska Trädgård året runt? Öppen från 09.00 på morgonen till solen går ner. Under vinterhalvåret får man dessutom ta med sig hunden, om man nu har en sådan.

<3
/helena

ps Jodå. Det är klart att vi gjorde ett par second hand-stopp på vägen. På Myrorna Järntorget hittade jag en vit värmeljushållare (låter den premiärbrinna framför mig på bordet just nu, fast det egentligen är alldeles för ljust för det). Ni vet, de där små smäckra från Rörstrand, som jag tydligen samlar på. Var ganska länge sedan jag hittade någon till rimligt pris, men plötsligt hände det. Köpte ett par plagg också. Bland annat en prickig blus. En handsydd blus. Nästan oanvänd verkar den vara, luktar fortfarande ljuvligt av förra ägarens parfym. Hoppas bara att jag passar lika bra i den som Vårens Huldra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar