lördag 1 oktober 2016

Tid som förflutit och fortsätter flyta


När oktober vänds fram i almanackan börjar det bli dags att tänka på ett nytt år, men det gör förstås inte jag. 


Eller jo, det gör jag ju, men mest tar jag dagarna som de kommer. Och åren. Och årsringarna.


Och så blickar jag lite bakåt, lite lagom långt. Till 1950-talet denna gång. Till någon som har varit väldigt noggrann med att klippa av hörnen, dag för dag. Och sedan omsorgsfullt sparat alla sina små, vältummade almanackor i gömmorna. De innehåller allt man kan behöva veta: Om när solen går upp och ner på olika platser, hur planeterna rör sig och ett och annat livsviktigt råd. Hittar bland annat ett par sidor om livräddning i en av dem. 


coffea arabica. Ser ni att det står så längst upp i kaffeplantan? På tal om kaffets dag häromdagen. På baksidan finns Goda kafferåd. Goda kafferåd färgade av kooperationens eget märke: 
  • Köp kaffet i aromsäkra cirkelförpackningar.
  • Mal alltid kaffet så fint som tillagningsmetoden tillåter. Inte grövre än mannagrynsmalet.
  • Koka inte mer kaffe än som går åt varje gång. Mät både kaffe och vatten. Tillagningsråd på alla cirkelförpackningar.
Under råden står det, för säkerhets skull: Cirkelkaffe - mest sålt av alla märken. 


Nog med reklam! Nu tycker jag vi avslutar med att börja månaden med att ta varandra i hand på att vi minsann ska ha en riktigt bra oktober! Kanske den bästa ever? 

Nej, nu hörde jag gud skratta, hon gabflabbar faktiskt, så jag nöjer mig med att önska oss en alldeles lagom bra höstmånad. Deal?

:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar