måndag 30 april 2018

Kanske heter hon längst ut till vänster, Valborg


Vad kvinnorna på fotot heter, har jag ingen aning om. Eller EN aning kan jag förstås ha, med tanke på vilka namn som var moderna då, några år före och runt förra sekelskiftet. Precis som idag döptes många barn efter tidens hetaste kungligheter och andra populära "kändisar".

Vad fotografen heter, är jag däremot ganska säker på. Inpräglat i nedre högra hörnet står namnet Hanna Wallin. Hanna Wallin och en plats och ett årtal. Ulricehamn 1906.


Har inte hunnit drömma och filosofera så mycket runt själva motivet ännu. Men visst väcktes min nyfikenhet så fort jag fäste blicken i de tretton kvinnorna på bilden. Kan det kanske vara en förgrundsfigur och hennes tolv lärjungar? Kan det vara en viktig sammankomst, som bara just dessa tretton kvinnor blev kallade till? Ett brandtal som skulle hållas? Ett planeringsmöte av något slag? Inför ett högtidlighållande? Ett jubileum? Inför någon annan festlighet? Eller var det kanske något seriösare som skulle avhandlas? Vårens viktiga ankomst?


Efter att jag hittat det vackra, spännande fotografiet, på Stiftelsen Vitrysslands loppis i torsdags, begav vi oss några kilometer åt rätt håll, mot Ulricehamn. Längs den gamla landsvägen stannade vi, för att ta ett par bilder.


Ett par bilder av bilden. Så småningom vill jag försiktigt lirka ut själva fotot ur ramen, för att kunna skanna in det och sedan jobba på att förbättra kontrasten lite grann. Öka styrkeförhållandet mellan det ljusa och det mörka igen. Försöka häva tidens och solljusets blekande effekter.


Men originalfotografiet vill jag, förstås, behålla precis som det är. Blekt och fuktskadat och alldeles underbart! Inom glas och ram. Även om min fantasi kommer ta sig/mig långt bortanför både glas och ram.

"... Huset med tornet till vänster är Nygatan 18, byggmästare Ekströms vackra villa. Här hade Hanna Wallin, känd Ulricehamnsfotograf, sin ateljé i början av förra seklet. ..." Den korta - men informativa - texten hittar jag i en par år gammal artikel ur Ulricehamns Tidning.

Huset på mina fotografier här, har inget med det huset att göra. Det här är bara ett fint gammalt hus. Med den rätta, skönt bedagade looken.

Forskningen om vem Hanna Wallin var, har jag bara påbörjat. Såg i ögonvrån att det finns ett och annat av hennes alster upplagda på nätet. Det/de ska jag försöka hitta tid att fokusera på framöver. Nu nöjer jag mig med att fortsätta fundera över vad kvinnorna på bilden gör. Och heter.

:)
/helena

ps Tror mig redan ha hittat den perfekta väggplatsen för den avskavda - men fortfarande rätt så guldskimrande - ramen. Ska bara kolla med mannen, att han tycker det är okej först. Men han brukar ju inte ha något emot att omge sig med kvinnor. Som tur är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar