tisdag 26 juni 2018

Love, love, love


Hej. Hur har ni det där ute? Bra, hoppas jag. Själv tänker jag på kärlek. Ett litet enkelt, lättöverskådligt ämne så där, ni vet. Inte. Not. Men egentligen borde det vara det. Det borde inte vara svårare än så - att mer eller mindre allt - handlar om kärlek och respekt. Man behöver inte älska alla sina medmänniskor, jo, som samlat begrepp tycker jag att man bör försöka göra det, men inte varje enskild individ. Förstås inte, det vore om inte annat både fysiskt och geografiskt omöjligt. ;)

Jag tänker på all kärlek som vi ständigt har runt omkring oss. Som vi fått förmånen att leva i.

Kärleken till naturen, och djuren däri. Till våra husdjur. Till de yngre generationerna, som ska ärva jorden. Till de äldre, som byggde upp allt som vi idag så ofta tar för givet. Till kulturen. Till de sköna konsterna. Till konstfulla mål. Till idrotten.

Kärleken till sport och lek, tänker jag särskilt på nu när den stora, grönrandiga gräsmattan hela tiden skymtar i ögonvrån. Kärleken till att vi får leka tillsammans. Idrotten, som borde få vara vår frist. Fri från världens konflikter, fri från diverse meningsskiljaktigheter. Friidrott. Fri fotboll. Fritt spel. Frispel. Fri från rasism och enkla förklaringar. Heja Jimmy D!

Vi borde inte låta HBTQ-rörelsen få lägga beslag på hela Pride-paraden, vi måste kräva vår plats i ledet. Vi måste våga hoppa på kärlekståget! Bryta oss loss från förlegade normer och manifestera kärleken till nu:et, varandra och alla våra berikande olikheter.

Även om vi framförallt borde koncentrera oss på alla våra likheter. För fast vi är så himla olika, kommer vi ändå alltid att vara mera lika varandra. Det tål att tänkas på.

Nu kommer Pride till vår lilla, storslagna stad! Och jag kunde inte vara stoltare över att vi äntligen har hoppat på kärlekståget ordentligt. För tredje året i rad ska regnbågen få möjlighet att lysa upp våra gator och torg!

Och mannen och jag kommer säkert att sälla oss till det glada tåget - för tredje gången i rad! Vi måste alla demonstrera i kärlekens namn. Det är vår plikt mot alla våra medmänniskor. Mot varandra. Vår skyldighet mot naturen och djuren och barnen som ska ärva jorden, så som vi väljer att lämna den efter oss.

Sköt om er.

<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar