onsdag 6 juni 2018

Runt köksbordet


Australien är framsnurrat.


Förmodligen för att det är så varmt. Även om kvicksilvret har lugnat ner sig en aning de senaste dagarna.


Först tänkte jag haft överskriften: Beige bakelser och gröna Anna. För att vi åt beige bakelser igår, och för att jag ville visa er att gröna Anna har kommit på plats.

Sedan försökte jag tänka ut det svenskaste som finns, gnuggade geniknölarna rejält, hummade en lång stund och så kom då tanken på köksbordet till mig. För att det är där vi helst sitter. Vi svenskar. Det är där vi dricker vårt kaffe. Skrattar och bråkar och gafflar. Skyfflar in stora lass med köttbullar och pasta. Läser läxor med barnen. Löser korsord. Spelar Scrabble. Knyter näven i fickan över världens alla orättvisor som kommer till oss med morgon-TV. Lite så. För hur kontinentala vi än blir i våra vanor, så kommer vi nog aldrig skiljas från vårt älskade köksbord. Eller vad tror ni?


Angående bakelserna - de beige som vi åt igår - så här var det: Hade ambitionen att göra det hela snyggt. Lite instagram-snyggt nästan. Plockade fram de blå, små tallrikarna med båtmotiv, diskade upp ett par pepparkaksformar. Mannen vispade grädden och tog fram den milda, gula aprikoskrämen ur kylen - den som skulle ringla sig så fint i det blå. Ur den köpta sockerkakan skulle jag skära ut stjärnor och granar och andra söta formar, kanske ett hjärta eller två. Tanken; att stryka den blå duken med gula rosor på, kom till och med för mig ett kort tag.

Men sedan kom latmasken fram! La sig som en stor slö orm över den soliga kvällen. Middagen i magen gjorde inte tröttheten mindre påfallande. Och plötsligt ville vi bara ha efterrätten lite snabbt och enkelt så där. Sagt och gjort. På de vanliga faten slevades det upp: En skiva sockerkaka, en klick grädde och en sked äppelmos på toppen. Punkt slut. Gott. Men allt såg beige:t ut. Så kan det också gå till. Runt köksbordet.


Allt gott till er!

<3
/helena

ps Fast man sparar och sparar för att kunna lägga lite längre djur-ord än lo och apa, kan man ändå förlora med över hundra poäng. Men vad gör det - jag är så nöjd med min beckasin. Min första, nerlagda Scrabble-beckasin - den var fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar