måndag 29 november 2010

Kitchen Blue's





Alla som har varit här inne, på min blogg, har nog förstått, att jag gillar katter, de tenderar att dyka upp lite här&där... Speciellt en katt ligger mig varmt om hjärtat, förutom den levande förstås :). Den är blå! Blå med lite inslag av lila, grått, å nå'n ögonfärg, en aning grönt. Första gången jag såg denna lilla katt var för snart tjugo år sedan. Den fanns i min mans barndomshem och jag var där och träffade mina svärföräldrar för första gången! Denna blå figur väckte genast min nyfikenhet, det visade sig att Tord, min svärfar, hade fått den i 50-års present, av någon "cat lover", kan man tänka sig!

Undertill står THO, Nittsjö Sweden och ett nummer 5877. THO står för Thomas Hellström, verksam som formgivare och tekniker på Nittsjö-keramik, under en lång tid.

I många år fick jag förmånen att besöka, mina högt avhållna svärföräldrar, trots att de bodde över 40 mil bort, varje gång beundrade jag min keramiske lille vän. Idag står han, så blå han är, i vårt kök och pryder sin plats med den äran! Han (eller är det en hona:) har fått sällskap av två matchande möss, salt & pepparkar. Inköpta på MYRORNA, tillverkare/designer okänd. De är, hur som helst, söta tillsammans och håller dessutom sams...

Sköt om er!
 /helena

ps Om ni har blivit väldigt sugna på att köpa en Thomas Hellström-figurin, så hittade jag en fin på Tradera. Dam med hund. (for dog-lovers:), men ni får skynda Er, budningen går ut ikväll 29:e kl 22!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar