fredag 22 juni 2012

Alperna - Kudden


Gamla goda dar, det handlar det ofta om här inne hos mig. 'Good old days' är precis vad det står på baksidan av det blomsterrika kortet. Och original 1900. Då var vi där igen. I början av ett annat sekel. Gamla goda dagar, var det säkert på den tiden också. Ibland. (jag har haft några allt annat än bra dagar, men de pratar vi om en annan dag) Nu är det Midsommar!


Jag tänkte att ni kunde behöva ett par blommor extra och ett språk som alla kan tala och förstå; Bukettspråket!

  • Nejlika - Ja!
  • Gul ros - Var förnöjsam!
  • Narciss - När får jag åter möta dig?
  • Tusensköna - Jag älskar dig
  • Förgätmigej - Glöm mig icke!
  • Hvit ros - Jag kan ej
  • Pensé - Tänk på mig!
  • Edelweiss - skrif snart!

De flesta kan man nog inte lättsamt hitta på ängen idag, även om man skulle råka bo någonstans där det inte regnar. Men en pensé går det alltid att sno åt sig från en gröfingrad grannes seglivade vårbruksplantering. Och en vacker röd nejlika går nog att hitta i blomkylen hos handelsträdgården runt hörnet. Imorgon kanske de t o m har rabatt... - Ja! som nejlikan själv nog hade uttryckt det.

Men Edelweiss, hm, hur hittar vi den? Hinner vi till Österrike innan midsommarnatten är slut tror ni? - Nä, det går så klart inte, som den realistiska delen av mig skulle säga, eller - Nja, varför inte? som den delen av mig som tror på sagor, trollska väsen, feer,, näcken och blommors magiska kraft förmodligen självsäkert skulle ha uttryckt det.
 

Elsa Beskows Midsommarfe och jag sträcker slutligen fram en... Tulpan? Pion?

Och vad betyder de då? Ingen aning. Om jag fick bestämma skulle blomman ifråga säga ungefär så här: Hoppas att ni har det bra! Och får en god natts sömn utan allltför mycket blomknölar under kudden. Om ni nu alls hinner sova? Eller drömma.


:)
/helena



ps Själv har jag ju redan en knöl. En ganska go' och mjuk knöl. Han sitter här bredvid och tittar på en boll och tjugotvå knöl, förlåt, karlar menar jag förstås. ;) Oj, nu gjorde visst Lahm mål. Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar