onsdag 14 maj 2014

Byt byt...


" De äldsta böcker är fortfarande helt nyutkomna för dem som inte har läst dem "

Det var när mina ögon snubblade över citatet av den brittiske författaren Samuel Butler (1835-1902) som jag blev påmind om att det alldeles snart är Stora Bokbytardagen igen! Nu på fredag, den 16:e maj, är det dags. Och jag kan inte låta bli att tycka att det finns ett så fint romantiskt skimmer över hela idén.

Tanken, att bara gå ut med en bok synlig under armen och möta andra som också har en bok under armen, är verkligen kittlande för läsnerven. Och läslusten! Bytt, bytt kommer aldrig mer igen liksom.(Kommer ni förresten ihåg den gamla historiebytar-ramsan? Det gör jag, fast jag inte var speciellt gammal då, när den var aktuell).

Sedan finns det förstås de som är lite mer organiserade, de som t.ex. går in här på hemsidan och registrerar sina bokbytarevenemang och bokbytarplatser. Många bibliotek, bokhandlar, skolor och andra traditionella bokscener finns självklart representerade på den långa listan, men även en del mer udda, exotiska platser. Som ett Perrongbibliotek?!

Och om jag inte hade haft så himla himla långt till Sambiblioteket i Härnösand så skulle jag nog ha åkt dit, de verkar ha en så skön attityd till det här med att byta "grejjer" med varandra: "... Har du ingen bok? Ta med en planta, din gamla fru/man, leksak, cykelpump... ..."

:)
/helena

ps  " ... Den ena kullen för den andra tyst om dig berättar, och med längtan vi mot dina ljusa paviljonger se: - beträd vårt luftstreck med din helga fot! ... " " ... Lägg dina sköna fingrar på dess hud, kyss det i barmen, sätt på älskarvis den gyllne kronan på dess huvudhår, vars blyga flätor har lösts upp för dig! ... " (ur William Blake's Till våren med översättning av Anders Österling). En bok som jag aldrig i livet skulle byta bort är den med de älskliga svanarna på! En bok fylld av engelsk, översatt, lyrik. Här kan ni i alla fall läsa ytterligare ett litet smakprov ur den, om ni vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar