torsdag 22 maj 2014

House of knowledge


Det vore inte helt orimligt att anta att här skulle skrivas något om allt som är på gång i min lilla stad just nu. Det vore inte heller helt ologiskt att förvänta sig en lång utläggning om att Textile Fashion Center äntligen invigs nu på fredag den 23:e maj. Med pompa och ståt och Moneybrother (Anders Wendin)! Bland mycket annat.

Och att jag skulle trycka lite extra på det här med att det nya Textilmuseets första utställning har vernissage då också. Kl. 18.00. Iris van Herpen skulle man lätt kunna tro att jag skulle nämna.

Kanske kunde man också förvänta sig ett beskrivande - och lite för långt - citat. Ungefär så här: "Med sina spektakulära klädskulpturer har Iris van Herpen gjort kometkarriär inom den internationella modescenen. I hennes konceptuella verk förenas mode och konst till visuellt häpnadsväckande resultat med ett ofta både organiskt och futuristiskt uttryck. Hennes experimentella verk visas nu för första gången i Sverige där både minutiöst handarbete, de senaste materialen och teknikerna som 3D-printing finns med. ..."

Att den bokstavligen stora skulpturen av Jaume Plensa ska invigas redan idag - den 22:e maj - vore nästan en självklarhet att förvänta sig att jag skulle skvallra lite extra om. Ytterligare en världskonstnär permanent representerad i lilla Borås! Ingen småsak direkt.

En rad om att årets skulpturbiennal också startar upp nu i helgen skulle väl inte direkt göra ont? Och en rad om att jag är extra nyfiken på bysten som sägs föreställa landets första bankrånare skadar väl inte någon?

Wholly! Att jag skulle fortsätta med att berätta för er om vår lokala och mycket välkända skulptör Eva Hild, och att jag sedan i en snabbt förbiflygande bisats skulle tala om för er att hennes skulptur har fått flytta en liten bit nu, för att komma lite närmre pudelns kärna det nya textila centret, borde vara på sin plats. Jag menar, Wholly är ju så genomträngande vacker, magisk och evigt fantasieggande!

Allt det där borde jag säkert sagt något om, men jag vill bara säga en sak. Klaga på en sak: Att vissa väl valda delar av den lokala pressen inte kan skilja på orden täckelse och täcke. !?! Hög tid för ett par upplysande citat känner jag.

Alltså, direkt hämtat ur Svenska Akademiens Ordbok: "Täckelse - större, täckande stycke tyg e.d. särsk. över nyskapat konstverk {jfr förlåt}: borgmästaren lät ~t falla och monumentet var invigt. Täcke - större, rektangulärt, dubbelt tygstycke, stoppat med vadd, dun, konstfiber e.d., som används i bädd för att täcka och värma kroppen... ;hon kröp ner under ~t och somnade snart. ..."

:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar