måndag 22 februari 2016

Broderade ägg


Äsch. Jag vet. Det är inte påsk än. På ett bra tag. (Och jag kan. Tydligen. Bara. Skriva väldigt. Korta. Meningar.) Men det struntar vi i nu! Okej?

För jag bara måste få inspirera er lite, innan alla andra har hunnit tipsa och pyssla livet ur er. Titta bara! På de små gummorna! Ett par tior gav jag - På Myrorna - för den gula påskduken med "äggande kvinnor" på. Tänkte då, direkt, att den skulle passa sig väldigt noga för att bli klippt i. Duken är liten, men innehåller många gummor. Fem gånger fyra gummor, tror jag bestämt. Ett tjog gummor.

I alla fall. Jag gjorde det så klart enkelt för mig. Klippte slarvigt och fäste med fästmassa på kokta ägg. För att sedan kunna sätta dem i några lämpliga äggkoppar, eller lägga dem i en snygg skål eller korg. Tänker mig, att någon med lite mer anlag för att pyssla, blåser ur äggen råa och klistrar på gummorna på skalen försiktigt, efter att ha klippt ut dem snyggt och prydligt. Kanske gör sig detta pysslarproffs besvär med att sicksacka kanterna till och med? Pillar dit en sytråd upptill. Och hänger upp dem i påskriset. Men det är så klart en smaksak. Och en läggningssak.

Det går självklart lika bra att fixa sköna vintage-påskkort på samma sätt.

Så ut och fynda med er! Tuppar, kycklingar, lamm och gummor! Till påsk ska jag nog använda mig av bruna ägg. Bruna ägg ger en lite rustikare feeling. Ägg finns ju i och för sig i en väldans massa färger. Det bästa vore kanske att fjäska för någon lokal äggproducent med extra snygg fjäderskrud? Haha, det där blev lite fel va?

Hursom. Fint med gummor. Baksidorna är också fina. Välgjorda. Välsvarvade, som man säger.

:)
/helena

ps Kommer ni ihåg det lilla lammet? Och den lilla tuppen? Förra året skrev jag ett par påskinspirerade verser till Astrid Lindgrens odödliga Lille Katt. Om ni känner för att sjunga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar