söndag 25 december 2016

Hello Mary, Ilse, Kitty & Amaryllis!


Bästa julkulan är, förstås, ingen julkula. Bästa julkulan är en boll som jag har ärvt av ett barn. Eller snarare "ärvt". Via second hand-världen, såklart. Smutsig, mer än välanvänd, och oemotståndlig. Jag stod länge och höll i en handblåst glaskula med blommor på, innan jag la tillbaka den i hyllan igen. Jag ville ju ha Hello Kitty-kulan! Kalla mig gärna tom i bollen om ni vill, angående att jag gjorde det valet alltså, men nu är det en gång för alla så att jag är väldigt, väldigt svag för enkel (ej att förväxlas med simpel!), grafisk design. Och det är ju ofta på just barnprodukter vi kan finna den typen av färgglada, roliga och lättillgängliga figurer. Hello Kitty!, säger jag bara.

Och Hej Amaryllis! Fy tusan vad kul det är att följa knoppens utveckling steg för steg. (Hörs det att jag inte direkt är en äventyrsmänniska? Hehe.) Mannen tycker att det ser ut som en Alien som kläcks. En jul-Alien. Nog får man känslan av en puppas förvandling till fjäril, och inte gör det det minsta att själva blomningen kommer i senaste laget. Julen varar ju ända till påska vetja!

Ilse Roempke, mera känd som Ilse Claeson för de flesta kanske, är kvinnan bakom den vackra bilden på Maria och Jesusbarnet. Ilse Claeson var i första hand keramiker, men jobbade också en del med textil, då ofta under namnet Roempke, om jag har förstått saken rätt. Den grå paletten i min smått ikoniska, lilla textiltavla är synnerligen rik. Verkligen ett bevis på att det finns minst femtio nyanser av grått, mina vänner.

Hoppas att ni har det bra. Det har jag: Bästa sällskapet och mycket gott att äta. Vi sjunger och spelar spel och sover och försöker komma ikapp med en del praktiskt som hamnat på efterkälken. Lite så. Har önskat mig en sak som jag kanske får först imorgon, vi får väl se. Ni får väl se. Kanske. Sköt om er.

<3
/helena

ps Vet inte var jag såg det, vem som är den smarta personen bakom idén att öppna garderoben istället för att ge sig ut i mellandagsrean. Tror det var förra året som jag hörde talas om den briljanta idén att använda tiden till att lappa och laga - och eventuellt sy om - kläder man redan har istället för att slita och slänga och bara jaga efter en massa nytt. Vet att jag har minst en knapp att sy i. Och en bläckfläck att dölja med något lämpligt. Bara att leta fram nålen nu då. Och trä rätt nyans på tråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar