måndag 12 december 2016

Sprid ljus! Sprid ljus!


I sångboken: LÅT OCH LEK MED LÅTAR (1987) av Anders Bergsjö och Bengt Forsberg, där jag hittade Tomtarna på loftet häromveckan, hittade jag också en stämningsfull Lucia-sång. Tänkte att jag skulle dela med mig av den. Lite sent att lära sig den utantill förstås, men ni som kan noter hinner säkert börja tralla den i alla fall. Känns som att den här Lucian är en aning nydanande, samtidigt som den följer i relativt traditionella Lusse-spår. Alltid kul med lite nytt, uppblandat med det redan inövade och välkända. Inte sant?

Nytt och nytt förresten, boken med "roliga sånger och sånglekar" har ju snart 30 år på nacken, eller på bokryggen då. Svensk Skolmusik AB heter utgivaren. Jag hoppas, och tror, att ingen där misstycker att jag delar en sida ur deras skojiga, fina sångbok med er. Jag utgår ifrån att de tycker det är bra att jag sprider det goda ordet - och ljudet - på samma sätt som Lucia sprider sitt ljus. Alltså, här kommer de tre små verserna i sången Välkommen, Lucia:

1.
Välkommen Lucia, välkommen till oss.
Vi har längtat så efter dig.
Dina ljus lyser upp i vårt mörka hus.
Sprid ljus! Sprid ljus!

2.
Välkommen Lucia, välkommen till oss,
med den värme som bara du ger
till den som är glömd i sin ensamhet.
Ett ljus. Ett ljus.

3.
Välkommen Lucia, välkommen till oss.
Du kommer med kärlek och fred.
En önskan om frid i en orolig tid.
Ett ord: Vår jord.
Ett ljus: Vårt ljus.
Lucia.



<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar