måndag 18 september 2017

Här är han ju - poeten


Ferlintallrik nr 2 1982. Så står det på baksidan av tallriken som är tillverkad i bästa benporslin, med klassisk avsändare: Gustavsberg. Design: Professor K.G. Bejemark. Förmånstagare är Nils Ferlin-Sällskapet som ytterligare ökar det årliga Ferlin-priset, står det vidare. Och på framsidan förklaras det att Ferlin står framför Café Cosmopolite på Vasagatan, där Bobergs Centralpost dekorativt speglar sig i rutan. Precis så står det, vid poetens fötter.


Här står han alltså, i egen hög och mager person. Grubblaren. Pessimisten. Romantikern. Humoristen. Cynikern? Ett barn av sin tid? I skuggan av krig. Ordtrollkarlen. Vemodets mästare. Med glimten i ögat.

Plockar fram min fina diktbok. En gång var framsidan säkert blank och ryggen slät. Nu är den blekt och uppfläkt. Men dikterna är lika bra som förr. Även om många av dem är svårmodiga och aningen uppgivna i tonfallet.

Lite svårt att hitta någon liten text som kan muntra upp. Om det inte ska vara själva Goggles då, och den kan ni säkert redan. Försöker hitta något annat. Något lite kul. Den här kanske? Nä. Den som heter "Gammal poet" då? Och börjar med att han sitter på en tavern i kyla och enskildhet? Nä. Men den här då? Lite självironi har väl ingen dött av? Men av "Överansträngning?" kanske. Kan kanske ändå vara bra med lite sund eftertänksamhet, tänker jag. Ja, den här tar vi:

"Överansträngning?
Det är överansträngning förstår jag.
(Man känner ju till min flit.)
Men det rycker åt höger och vänster
och rycker mig hit och dit.

En vän som jag har - en doktor,
han sade mig så och så.
Jag har ont här i mellangärdet
där Bob Fitzsimmons brukade slå.

Det är dåliga nerver, alltså.
(Sånt bär vi ju lite till mans)
- Ska vi ta oss en tripp till Rivieran
eller tripp någon annanstans?

Om man trillat bakut i styrka
och sprattlat sig platt och all:
ska man titta på Leksands kyrka
eller Trollhättans vattenfall?

Är det någon som rekommenderar 
ett billigt och bra pensionat
med kor och kanariefåglar
och gammaldags riktig mat?"


/ur Goggles
Dikter av Nils Ferlin



:)
/helena

1 kommentar:

  1. Ytterligare ett alster från "Goggles" vet jag att du var på gång att publicera. Så jag gör det åt dig:

    INBÖRDES KRITIK

    Jag såg en liten knähund,
    liksom en muff så rund
    han skällde ut som fähund
    en stor S:t Bernhardshund

    S:t Bernhardshunden glodde,
    jag hörde aldrig knax.
    Men gu' vet vad han trodde
    om denna lilla tax!

    <3
    /Mannen

    SvaraRadera