onsdag 18 juli 2018

Sju bilder på en sjöstjärna


Den gula, glada ryan - som ett piggelin-piller! Hantverk at it's best, liksom. Någon, någon annan än jag, någon med tålamod och bokstavlig fingertoppskänsla, har knutit sig fram till det charmiga mönstret. En blomma, en stjärna, en komet - vem vet?


Och se så på sjöstjärnan sedan! Bräcklig och hård och ömtålig och genomskinlig. Blank som en vattenyta. Len som den vita stenen i Den vita stenen.


Gräs genom glas. En enda gräsplätt som undgått att förvandlas till ökendamm, den här den torraste av somrar sedan mannaminne. 


En golvprydnad så rar att den borde få sitta uppe på väggen!

Men. Jag tror bestämt att den ska få värma fossingarna vid läsfåtöljen, när de svalare vindarna har hittat hit igen.

(Sju bilder var det kanske inte ändå - på själva sjöstjärnan. Det var nog bara sex. Eller fem? För många, var det hur som helst.)

:)
/helena 

ps Gärdhem second hand, som sysslar med hjälpverksamhet, det var där jag fann mina två "stjärnvinster".

1 kommentar:

  1. Nils Ferlin skrev en gång:
    Vad tidens himmel är hög och fin,
    varenda poet har en skrivmaskin.
    - Vi sitta i bristen på mjöd och vin
    vid pilsnerdricka och hicka - -
    Och dra en tju’femöring då och då
    ur vår tobaksuppfyllda ficka.
    Ack ja, håhå,
    vad gammal man blir i sin själ och grå,
    vad reformatörer det kryper
    ur varje buske och vrå.
    - - Jag vånne jag vore som Andersson,
    eller Pettersson,
    och hade nån
    synpunkt på härligheten.
    Nu vankar jag bara som Lundström kring
    i ingenting - -
    och väntar den stora kometen.
    <3 mannen!

    SvaraRadera