fredag 3 juli 2020

Fem särskilt fina - Det fladdrade till i tygen


Kvällsljuset silat genom de skiraste gardiner.


Och skatan som följde oss hela tiden. Jag undrar om den bor där, i den vackra friluftsparken? (Ser ni den? Som en liten svartvit prick längst till vänster?)


Vi tog en promenad i snålblåsten. Doftade på de utslagna rosorna och strosade som om det inte fanns någon morgondag. Och så tänkte jag fota en Fem särskilt fina till er, men det blev lite fel. Tyget, duken, som jag verkligen ville visa er kom inte med. Men, men. Den här kraftiga stuvbiten är i alla fall väldigt fin. Med fåglar och så på.


Och de gamla gardinerna som satt i ett sovrum i mitt barndomshem. De luktar fortfarande ljuvligt bekant och gott. Ett doftminne.


De här tofsarna, omtagen, hör förstås inte till de tunna ljusa gardinerna. De här gedigna har jag fyndat i en second handaffär en gång i tiden. Har sett att en del av de här tofsarna kan vara väldigt dyra numera, alltså även som vintage. Kanske är det Hollywood-frun med tofsdille som har satt tonen här? Självaste Maria M?


Anyway. Även om det mest är rosornas tid bjuder jag er på de här stiliga, stiliserade tulpanerna. På fickan till förklädet blommar de. En av de där second handsakerna som jag gillar så mycket. Som inte kostade skjortan direkt.


Sommarduk i sommarsol. Kan det bli bättre?

Med dessa fem textila vintage-skatter önskar jag er en trevlig helg. (Mannen hälsar att skatan var söt och att han bara frös pyttepyttelite i den tilltagande kvällsvinden, medan jag fotade och arrangerade dessa bilder).

Sköt om er.

<3
/helena

ps Ramnaparken. Textilstaden Borås eget friluftsmuseum. Väl värt en utflykt, om ni råkar vara i krokarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar