lördag 11 juli 2020

Här hemma - botaniserar bara


Ofta fotar jag så där inplanerat och eftertänksamt. Planerar, arrangerar och letar målmedvetet upp. Eller så letar jag bara, utan att veta efter vad från början. Ser. Förstår att jag hittat något. Hittar samband som både finns och inte finns. Vet först när jag hittar det om det har någon större bildpotential.

Ibland behöver jag vila från fotandet på alla sätt, men det är inte alltid så lätt, för jag hittar alltid något som borde förevigas. Åtminstone för en liten stund. Åtminstone för min egen skull. Men ibland blir ögat trött på det tillfixade och upphittade. Ibland vill det bara få se det som finns att se. Bara rakt av. Inget tjafs. Ingen redigering.


Så. Ibland knäppar jag bara av, lite så som "alla" gör nuförtiden. Plockar bara upp min skrotiga lilla och knäpper av något knäppt eller oknäppt och alldeles vanligt ovanligt. Som de älskade händerna som lägger patiens (men nu har förflyttat sig ut i köket för att baka muffins!!!!!!!!!!!!!) och tillhör mannen som undrar om vi inte ska ta det där partiet schack senare ikväll ändå? Det som vi bara mest har snackat om hittills.


Älskar verkligen dagar när man inte kan välja mellan vilken oviktig viktighet eller viktig oviktighet som ska göras först. Eller alls. Eller imorgon. Eller någonsin.


Just nu funderar jag på om jag ska rama in det snygga botaniska urklippet med det sköna ordet Hemma på, eller om jag ska ta tag i att sortera in mina örhängen på ett snyggare sätt.

Hm.

Eller så fortsätter jag bara att bläddra lite bland alla inspirerande blad och höjer näsborrarna i väntan på ljuva dofter från köket.

Sköt om er.

<3
/helena

ps Home is where the heart is, sägs det. Och så är det för alla oss hemmakatter. Vi som gillar våra hem. Vi som gillar att drälla och dilla runt. Vi som gillar läget. Vi som har hem som skattkartor och upptäcktsresor. Vi som alltid har något kul och spännande att göra i vårt hem, även om vi gärna låter bli att göra det...

Men vad är då det allra allra bästa med just vårt språks ord hemma? Att det bor en flicka i det, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar