torsdag 5 november 2015

Men jag fastnar i Bangor


Grått och trist är novembervädret utanför mitt fönster, mannen fixar kaffe i köket. Grannen springer ljudligt i trappan. Jag läser baksidestexten i en bok som kräver finfika; bästa prickiga vintage-koppen och choklad med något mjukt i mitten.

"Före internet, före televisionen, före biograferna ... då fanns affischerna om resor till fjärran mål, vilka användes av resebyråer, bilfabrikanter, järnvägsbolag, flygbolag och andra som försökte sälja en dröm om flykt från den grå vardagen. Men reseaffischen var inte bara en slående dagslända, den speglade också förändringarna i samhället, i kulturen, i konsten och i modet.
Den här boken visar en samling av de bästa, mest slående reseaffischerna som någonsin gjorts och ger en elegant, informativ glimt av turismen och turisten i en förgången tid."

/ur Vintage Affischer
     Resandet som konst
 av Patience Coster
originaltitel: Vintage Travel Posters
Arctic, London 2015



:)
/helena

ps Från 1870-tal till 1960-tal. Från De gyllene åren till Världen krymper. Men jag fastnar i 50-talet. Glamour igen. De två pop:iga sjöjungfruarna matchar min kopp så bra. Prickigt och randigt. Och en badboll som lyser upp likt solen. Det står Bangor på affischen. Och jag känner; att till den stranden måste jag ta mig. Till varje pris. Men vad står det där nedanför? Northern Ireland. Jaha. Där är det nog inte bikiniläge nu. Nä. Och jag som tyckte Bangor lät så exotiskt. Får nog läsa på lite, innan På spåret-säsongen börjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar