måndag 2 november 2015

Now!ember


Står inne på toaletten.
Vår mörka toalett.
Inget fönster så långt ögat når.
När jag är trött tänder jag inte.
Är jag ensam hemma låter jag bara dörren stå på glänt.

Står och betraktar mitt trötta, tandkrämsprickiga ansikte i spegeln.
Egentligen är det ju spegeln som är prickig, men det låter inte lika kul.

Plötsligt lyser det vita porslinet upp!
Fogar sig under en ovan situation.
Det gamla kaklet börjar nästan le.

Jag fattar ingenting. Rusar, snarare småsnubblar ut i köket. Och då förstår jag vad som hänt.

Hösten har hänt, nästan vintern.
Trädet mitt emot har tappat alla sina blad nu, solen får därmed fritt spelrum över grannhusets fönster och då letar sig en katt in.
Flera katter.
Många, långa katter.
Solkatter.

Inget är nytt under solen.
Inget är nytt i köket.

Ändå är allt nytt.

I nytt ljus.
novemberljus.

now!ember
wow!ember

:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar